h1

När det var sol och vår

maj 15, 2011

Igår var spalten förmodligen den ende svenske medborgare som inte tittade på Eurovisionsschlagersångfestivaltävlingen i teve. Ibland är det, som Hjalmar Söderberg sa, skönt att vara gammal. I min skyhöga ålder har man rätt att ge fulla fan i sånt skräp. Man har till och med rätt att kalla det skräp, utan rättslig påföljd.

I stället såg jag Helena Bergström i Gengångare av Henrik Ibsen. En lisa att se denna strålande skådespelare lira riktig teater och inte glytta sig på bio. Hennes morfar var dramatenlegenden Olof Widgren och pappa var Hans Bergström som i många år var Nils Poppes regissör på Fredriksdal. När Eva Rydberg tog vid blev han hennes regissör och jag hade nöjet att få jobba med honom tills han dog för sju år sen.

Schlagertävlingen var bättre förr, när Inger Berggren sjöng När det är sol och vår och man är nitton år är det så lite man förstår. Om du vill gå tillbaka till flydda tider (1962) kan du titta på det här:

Lägg märke till fru Berggrens textning. Det går att höra vartenda ord hon sjunger! Man lägge också märke till mängden av smekande violiner som beledsagar hennes klockrena sång. Hon är för övrigt mamma till skådespelerskan Gunilla Röör.

Bara så ni vet.

10 kommentarer

  1. Jag tittar ej heller på detta spektakels ”sångframträdanden”, däremot ringer mig barnen när den alltid lika komiska omröstningen begynner. Där i princip alla röstar på närstående. Kan kungöra att Kattarps Eric Saade hade vunnit överlägset om man beskurit dessa grannröstningar. Han plockade nämligen sina poäng från flertalet block.


  2. När Spalten var en liten notis bevakade han Claes-Göran ”Banne mig” Hederströms deltagande i London-Schlager-EM. Jag var sur för att jag inte fick åka dit – jag hade gjort allt slitjobb inför den svenska finalen.
    Så Spalten har minsann ett förflutet…


    • Jodå, det stämmer. Med fjäsk och bestickningar gjorde jag en strålande karriär på Expressen, utan att ta någon som helst hänsyn till mina kamrater. Så kom då sanningen fram till slut.


  3. Bloggen behövs – om sanningen ska fram.


    • Spalten – bloggen med sting.
      För att nu fortsätta med sloganer.


  4. Jag håller fullständigt med dej Spalten
    det finns betydligt bättre program
    än Eurovisionsslagerfestivalen


    • Då var vi två som inte tittade.


      • 2 1/2.


  5. Halvfigurer räknas inte. Bara i lumpen.


    • OK, 2.
      Det borde jag förstått efter 1 år som skånskt kompaniskrivbiträde.



Kommentera

