h1

Spalten stiger i graderna

maj 12, 2011

I måndags erhöll jag under vederbörligt högtidliga former sjunde graden inom ordenssällskapet TSO. Det är ordens högsta grad och innebär att jag nu äger befogenhet att kalla mig kommendör. Jag kommer omedelbart att beställa visitkort med den nya titeln samt ändra uppgifterna i telefonkatalogen.

Cato Åke Kommendör

Kommendör betyder ungefär befälhavare och är graden närmast under amiral inom flottan. Jag ser utmärkelsen som en upprättelse för min misslyckade militära karriär på  I 7 i Ystad. Där blev jag som högst befälselev, men degraderades senare till malaj. Jag satt därefter i ett bortkastat år och löste korsord på regementets personalavdelning. Jag kallades skrivbiträde men det var malaj jag var, inte en sån som sopar kaserngården, men lik förbannat malaj.

Malaj är den lägsta status som står att uppbringa i det militära och det är därför ett rejält uppsving jag nu har gjort. Gradbeteckningen här nedan kommer jag att uppdra åt en skräddare att sy på alla min blazrar och jackor.

Som kommendör ämnar jag vara hård men rättvis.

10 kommentarer

  1. Det var ta mej tusan bövlar inte dåligt
    mycket längre än vad ”Kabusakal” nånsin nådde.
    Jag står i stram givakt.


    • Lediga. Höger vänster om marsch.


  2. Ävensom undertecknad kommer nu, såsom gammal T4-malaj, att vända mig till Värnpliktsverket, yrkandes kommendörspromovering, förebärandes Spaltens nyvordna status på det att min fulla försvarsrehabilitering äntligen verkställs.
    Annars privatmobiliserar jag.


  3. Rolf!
    Charles De Gaulle, ofta kallad General De Gaulle, uppnådde under sin militärs tjänstgöring som högst graden som överste.
    När han utnämndes till försvarsminister fick han titeln general, en utnämning, som aldrig bekräftades.
    Om du ansöker om att få bli försvarsminister kan du kanske uppnå den eftertraktade statusen som kommendör.
    (Källa: Knut Ståhlberg: ”Två kära ovänner”. Boken handlar om Charles De Gaulle och Winston Churchill och deras relation under andra världskriget. Den rekommenderas på det varmaste.)
    Med vänlig hälsning
    Petter Eremiten


    • Merci beacoup för boktipset, den boken ska jag snarast inhandla. Ser att han också har skrivit en bok som heter Paris på de älskandes tid. Är den lika bra?


  4. Jag ber att få gratulera till den fina utnämningen enär jag är broder i en annan loge!
    Men, när jag låg i lumpen i Ystad sa man alltid att: De gud ej gav hjärnor gav han vinklar streck och stjärnor. Fy för bövelen spalten det var inte vackert!


  5. Grattis! En skön revansch efter att ha degraderats tidigare i livet. Tack för ännu en skrattattack! Du är då för söt.


    • Ja visst är jag väl?


  6. Paris på de älskandes tid har jag inte läst, men Knut Ståhlbergs böcker brukar vara läsvärda.

    Med Vänlig Hälsning

    Petter Eremiten


  7. 1 minuts forskning ger vid handen, att Paris på de älskandes tid handlar om författaren George Sand, som egentligen hette Aurore Dudevant.

    Med Vänlig Hälsning

    Petter Eremiten



Kommentera

