h1

Ryck i snöret

maj 11, 2011

Snart är det dags att rycka strömming, ty nu samlas denna silverne fisk  i stora stim längs kusterna. Vad strömming är vet ingen skåning, ty från Bohuslän till Blekinge är det sill som gäller och att rycka sill låter ju fånigt. Jag tror inte ens det går.

När jag i början av det glada åttiotalet bebodde den i tidigare spalter omförmälda ön Storholmen i det innersta av Stockholms skärgård, lärde jag mig rycka strömming. Det tillgick så att man stoppade ner en rev med flera krokar och ryckte, varvid en mängd glada strömmingar följde med upp. Det var multinapp, varje gång!

Om de små liven var så värst glada är jag dock tveksam inför. Det kan inte vara roligt att på det viset ryckas ur sin behagliga tillvaro i havsens djup. För övrigt är det bara laxar som är glada. Eller är det livade de är?

På något sätt kändes detta framgångsrika fiskafänge som en kompensation för alla de år jag stod på piren i Falsterbokanalen och kastade utan att någonsin få så mycket som en sketen torskaflabb.

Alltnog, där satt jag i spaltekan och röck och röck. Om aftonen grillade vi strömmingarna, varvid sotare uppstod. Till sotaren tog vi oss , om jag inte minns fel, en liten nubbe, eller om det var två.

Spalten rycker

FOTNOT 1   Nästa dag fick jag stimpengar. Detta är en för lejonparten av läsarna helt obegriplig ordlek, ty endast vi inom sjåbisniss vet att STIM är en organisation som understundomskickar pengar till oss upphovsmän för saker vi en gång har hittat på.

FOTNOT 2   I det här fallet är det dock sjö-bisniss som gäller.

FOTNOT 3   Roligare än så blir inte spalten i dag.

8 kommentarer

  1. Strömming är en fantastiskt fin fisk. Blev inspirerad så jag besökte den lokala bodknodden och inhandlade lite filéer och tillagade en härlig strömmingslåda. Jag bugar och tackar Spalten för detta inlägg. Ät fisk och håll er frisk!


    • Nu blev jag så jävla sugen på strömmingslåda. Recept!


  2. Jag tror det var två.


    • Tror jag också. Och en liten konix till kaffet.
      (För okunniga kommentarläsare ska pepåkas att signaturen BoP var han som lärde spalten rycka; det var även han som framställde sotarna. Och som tog nubbarna.)


  3. http://svtplay.se/v/1371525/pa_tal_om_mat_med_tore_wretman_och_werner_vogeli
    Kör natürligtvis med Werners recept.


    • Tack för lådan! Det ser väldig mumsig ut. Ska ägna veckoslutet åt att framställa denna läckerhet.


  4. Här på Österlen är det nog mest ål
    vi har det stora ”ålatrycket”, som spalten
    nog minns sen hans tid här nere och nog
    blev det en och annan nubbe därtill.


    • Jodå jag minns era härliga ålagillen. Men inte kan man väl göra sotare på ål? Eller ålalåda?



Kommentera

