h1

Marängsviss med mera

maj 8, 2011

I dag har en av de bästa, ädlaste, kvickaste och vackraste människor jag vet namnsdag. Vad han heter nämner jag  av blygsamhetsskäl icke, men säger jag att han är en alltför tjock man i sina äldsta år förstår du nog att det inte är Karlsson på taket jag avser.

Det är min förhopppning att jag måtte få marängsviss till efterrätt i kväll; det fick jag av min goda moder när jag var liten och hade namsta och fölseda. Jag hävdar än i dag att marängsviss är desserternas Rolls Royce.

Eftersom jag nu för tiden inte har någon god moder, får jag försöka hitta ett recept på Google och själv tillreda en sviss. Det ska nog gå bra.

Bra spalt reder sig själv.

FOTNOT 1   Marängsviss (med äldre svensk stavning marängsuisse, men formen marängsviss är belagd sedan slutet av 1800-talet) är en efterrätt gjord på maräng, grädde och chokladsås. Ofta förekommande i marängsviss är också glass och banan. (Källa: Wikipedia)

FOTNOT 2   Glass och banan? Usch och tvi! Sådana välska seder tar vi ortodoxa svissare bestämt avstånd ifrån.

2 kommentarer

  1. Som Spalten påpekar avtog Marängsvissen omvänt exponentiellt med föräldralösheten. Ett inte dumt fattigmansalternativ är änglamat, d v s skorpor, lingon o fløde i en spretig röra.
    I min barndom hände det sig, ifall året varit skötsamt, att modren tog mig till Votre Schweizerei i Malmö Centrum, där herrskapet Schori (söner: Pierre & Raymond) serverade konditorframställd Maräng Suisse. Och därefter på bian!


  2. Grattis i efterskott!



Kommentera

