h1

Grytor och korv med mos

maj 6, 2011

Nu för tiden kan man inte slå på teven utan att hamna i en matgryta. Finns det verkligen tittare till allt detta mattjat?  Det var bättre förr. Då fanns det bara Werner & Werner och några till.

I min alltmer avlägsna ungdom, då televisionen ännu icke var uppfunnen, fick vi hålla till godo med mat i radioapparaten. Där fanns ett trevligt program som hette Novisen vid spisen med Tore Wretman och Folke Olhagen, sen tror jag inte det fanns fler. Herrarna var för övrigt inte helt olika Werner & Werner i sitt sätt att prata mat. Jag tror faktiskt det från dem vi fick uttrycket att det går lika bra med selleri, även om just selleri var vårt påhitt.

På tal om Tore var han ju på äldre dar bosatt i det södra Frankrike, mitt i smeten av krogar med skiftande antal stjärnor i Guide Michelin. Det första han gjorde när han hälsade på i Sverige, berättas det, var att stanna vid en korvkiosk och käka en korv med mos.

Jag vet inte om det är sant, men historien är ganska rar.

 

4 kommentarer

  1. Bäste bror – du är så ung. Du minns inte ”Bullens prat om mat” i radion på 30- och 40-talen. Men jag minns. Vill till och med påstå att fru Berglund (Bullan?)medverkade.Jag har hans pedagogiskt upplgda recept i tre inbundna band i hyllan.Tänker när som helst laga Får I Kål, en rätt som Gyllenbom längtade efter hela sitt nyrika liv tillsammans Rosamunda. Björn V.
    PS Dessurtom var en en uppskattad skådespelare. Han hörde till sorten som spelade sig själv i alla roller, Hamlet som greve Danilo som Fram för lilla Märta. I det avseendet påminner han om vår tids Börje Ahlstedt


    • Det är inte ofta jag får höra att jag är ung dessa dagar. Det gläder mig icke desto mindre.


  2. I min något mindre avlägsna ungdom saknades medel för grillad med mos.
    Det fick bli bröd med mos, en s k falsk. ibland slogs det på stort med två moskulor, men vanligtvis fick man hålla till godo med en. Men oj vad gott det var, pulvermos var ännu inte uppfunnet av Felix i Eslöv.


  3. Klart Tore ville ha en korv med mos när han kom till Sverige. Det är en bit av den svenska folksjälen. Om man har tur kan man få ett gott hemlagat mos därtill och då är den kulinariska smakupplevelsen fulländad!



Kommentera

