h1

Något om öringar

mars 27, 2011

På torsdag försvinner femtioöringen. Sen har vi inga öringar längre.

När spalten var ung fanns det ett-, två-, fem-, tio-, tjugofem- och femtioöringar. Tioöringen var en liten glittrande peng som i Malmö kallades sillafjäll. Min fader, som var född 1896, sade icke tjugofemöring utan tolvskilling. En enkrona kallade han en riksdaler, ofta med betoning på andra stavelsen, som det skulles i Skåne.

För en ettöring kunde man köpa en ettöreskola. Vet du att den amerikanske filmregissören Ettore Scola tog sitt namn efter ettöreskolan? Det skämtet har jag kört en gång tidigare men jag tyckte jag kunde köra det en gång till.

Victor Borge körde samma skämt i hela sitt liv. Borge kunde komma in och titta på publiken och efter en stund öppnade han munnen och blåste ut rök varvid alla skrattade. Detta gjorde han år efter år och alla visste att han skulle göra det men vi skrattade ändå.
På det blev Borge mångmiljonär och köpte en ö i Karibien.

Han fick en miljon kronor när han uppträdde med sina gamla skämt. Själv får jag vara glad om jag kan få hälften. Det skämtet har jag köpt för femtio öre av Sven Melander.

I mitt hus på Fersens väg i Malmö fanns i huset intill en affär som hette Gottis. Där  bodde sedermera Göran Persson, inte i gottisaffären förstås, utan på andra våningen. I Gottis kunde man köpa ettöreskolor och lakrissremmar med en skär kula i mitten. En Mumsmums kostade 10 öre. Men det var före Perssons tid.

I dag kostar en Mumsmums lika mycket som en moped. Fast förr i tiden tjänade man inte lika mycket pengar. Hade man en årslön på femtio öre kunde man skatta sig lycklig. Kanske inte lycklig precis.

Det allra  dyraste man kunde köpa i gottisväg när jag var liten var ett förtiöreschokelad. Ett sådant chokelad var stort som en radhustomt, men man hade aldrig förti öre och hade man det la man hellre till femton öre och gick på matiné och såg Ken Meynard eller George Formby.

Nu finns det inga öringar längre utom i våra vackra sjöar. Där kan man fånga dem med flugor men då måste man först fånga en fluga, vilket är fruktansvärt svårt. Vill man ha en öring är därför det enklaste att gå och tjacka en på Ica.

I enklare korsord, sådana som spalten föraktfullt fnyser åt, förekommer understundom öring som nyckel. Då är det meningen att man ska skriva in atoll.

Mycket lustigt.

8 kommentarer

  1. Kära gamla Gottis, målat på gul fond överst på entrédörren. Den bistra damen som försåg realskolebarnen med just gottis, 1957-62 företrädesvis 5-öres salta piastrar, var snörpt, håruppsatt och klädd i en sån svart, blanksliten, livåtsnörd nylonaktig rock, som affärsidkare och bodknoddar älskade. Dom fanns också i grått, grönt, blått och var legio. Glasspinnar var dyra, så vi från enklare hem fick hålla oss till billigare, men läskande GeGe Saftis för 35 öre.


  2. Fanns det inte 25 öringar när spalten var ung?


    • Det skrev jag ju. Ser han dåligt?


      • Han behagar skämta!


  3. Det här med Victor Borge är intressant, visst har spalten rätt han körde samma skämt genom alla år. Jag tillhörde också de som skrattade fast jag hade sett skämten flera gånger. Finns det några komiker av den kalibern idag tro? Och som använder samma skämt? Är det inget som spalten funderar över, använd detta blogginlägg varje dag i en vecka så får vi se om vi skrattar nästa söndag också.


  4. Melanders ”tänk om jag kunde få hälften” påminner mig om ett likartat skämt.
    En nu avliden vän och svår f d pigtjusare, var alltid rolig och frispråkig. En gång på en tillställning adresserade den då 75-årige kamraten min medförda 30-åriga pingla rätt upp och ner: – Det är ju fan att man inte är 2-3 år yngre!
    Den dräparen snodde jag sedermera från hans dödsbo.


  5. Det där skämtet om hälften hörde jag en gång Svend Asmussen dra. Om han stulit det av Sven Melander vet jag inte, däremot vet jag att det är och förblir en av mitt livs största upplevelser att ha fått se Victor Borge uppträda live i Umeå Folkets hus. Det kompenserar att jag aldrig fick se Gunnar Nordahl spela. Och inte Evert Taube på Grönan heller.


    • Och Asmussen har förmodligen snott skämtet av nån amerikansk standuppare. Så går det till i humorns värld. Det är bara spalten som är original.



Kommentera

