h1

Oh yes, I remember it well…

februari 26, 2011

att det fanns en veckotidning som hette 25:an för att den kostade 25 öre

att det kostade 15 öre att åka spårvagn i Malmö och att man skulle tala om för konduktören om man ville ha kvitto eller övergång, det senare kostade fem öre mer

att spårvagnen kallade spågan eller spinkan

att spårvagnsföraren hade halmskor på fötterna där han stod på sin öppna förarplats

att en stor chokladkaka (i Skåne kallad ett chokela) kostade 40 öre, vilket var en helt oöverstiglig penningsumma

att man fick klara sig med en ettöreskola (det var efter denna godbit den italienske filmregissören Ettore Scola tog sitt namn, visste du det?)

att det fanns en godisaffär nedanför vår bostad på Fersens väg som hette Gottis

att det fanns en högfärdig man i vårt hus som hette Bengtsen och körde Citroen

att husvärden var låghalt och vansinnigt rik

att gårdskarlen var arg, alltid arg

att det var praktiskt taget omöjligt att komma in på barnförbjudet på Alcazar och Palladium, men att det gick lättare på Capitol, vilket sades bero på att vaktmästaren där gillade grabbar

att texten till samban Aj aj aj, Maria löd:
Aj aj aj, Maria
Maria från Bahia
Hon kan få en guldfisk att av kärlek börja skria
Öppnar hon dörren sin på glänt
samma ögonblick det hänt
att hon kärlekslågan tänt
(En rätt usel text som här nedan framförs av Lisbeth Bodin och Sam Samsons trevliga sextett, med en duglig gitarrist, whoever he is.)

att jag två gånger stal pengar ur mors röda börs som låg på köksbordet för att få råd att gå på biografen Spegelen och se Helan, Halvan, Hacke och de Gaulle, som alltid kom ut från ett flygplan – den människan måste ha släpat på en ständig jetlag, som han for omkring, jag syftar på de Gaulle, inte Hacke

att biljetten till Spegelen kostade 55 öre och att man kunde se programmet om och om igen; när det var Artie Shaws orkester för tredje gången buade man

att det inte fanns fler bilar på gatorna än att min bror Lars-Eric och jag kunde sitta i fönstret på Fersens väg och föra protokoll; en streck för Chevrolet, en för Chrysler, en för Buick – det fanns bara amerikanska bilar

Däremot hade jag häromdan fullt sjå för att komma på  vad Liv Ullmans make i filmen Höstsonat hette. Jag hamnade hela tiden på han som bjuder Beck på en stänkare, vad han nu heter. Halvar Björk heter i alla fall han som röker pipa och bryter servetter hemma hos Ullman.

FOTNOT  1       Rubriken anspelar på en sång av musikalmakarna Loewe & Lerner som sjöngs av Maurice Chevalier i filmen Gigi. Leslie Caron, 79, lirade Gigi,. Hur denna förtjusande varelse kunde bli förälskad i den tvålfagre pigtjusaren Louis Jourdan,  90, förstod jag inte och gör fortfarande inte. När hon kunde ha fått mig. Tjejer har ingen smak.

FOTNOT 2     Det var L & L som sedermera skrev My Fair Lady. Det gjorde dom rätt i.

5 kommentarer

  1. Tack för påminnelsen om min barndoms favoritmelodi, i hård konkurrens med Olrogs ”Mera bruk i baljan, boys!”.

    Med vänlig hälsning

    Petter Eremiten


    • Fast Ulf Peters bit är roligare. Vofför sjunger ingen UPO längre? Den senaste var väl Sven-Bertil Taube för en skrälldus år sen.


  2. Jaså, redaktörn brukade sitta på Spegelen? Det brukade jag också göra. Jag brukade sitta långt fram, en lång liten kille med utstående öron och rött hår. Kommer redaktörn ihåg mig? Fast det syntes väl inget vidare i biomörkret.


  3. Ja, veckotidningen hette Karl-Alfred och på baksidan var det Prins Valiant
    En av konduktörerna hette Arne och var mycket populär bland oss skolungdomar.
    Du får mig att minnas så mycket. Det var kanske inte bättre förr, men fan så mycket roligare!


  4. I Stockholm kallades spårvagnen tricken. Fråga mig inte varför.



Kommentera

