h1

Flimmer i bygget

februari 24, 2011

I min ambition att städse hålla ärade spaltbrukare underrättade om mitt hälsotillstånd vill jag i dag meddela att jag är kallad till något som heter flimmermottagningen i nästa vecka. Det låter kul, som en åkattraktion på Liseberg ungefär.

Där tror jag, om jag nu dristar mig att gå händelserna i förväg, att det ska avgöras huruvida jag ska utsättas för defibrillering. Det sker med hjälp av en defibrillator, en sån där manick dom använder på nyligen avlidna i alla amerikanska läkarserier, patienten får en rejäl elstöt och hoppar en halv meter upp i luften.

I tv-serierna hjälper det aldrig. Läkarna och sköterskorna ser bara allvarligt på varandra och skakar sorgset på huvudena. Sen stänger de av defibrillatorn, skriver ut dödsattesten och går och fikar.

I spaltens fall är det dock inte  fråga om att få igång pumpen utan att få den att lugna ner sig ett par hekto så att förmaksflimret försvinner. En kraftig elektrisk stöt ska få det lilla hjärtat att veta hut.

Ingreppet kallas även konvertering. Hoppas bara att man inte kommer ut som katolik i andra ändan. Det där med bikt verkar så jobbigt.

FOTNOT   Enligt google är det extremt ovanligt att några komplikationer av allvarlig art uppstår efter en konvertering av förmaksflimmer. Hjärtat kan gå långsamt under några sekunder efter shocken men patienten sover i narkos och känner inga obehag av detta.

FOTNOT    Tack för det. Men heter det inte chock?


3 kommentarer

  1. Frostnätter av
    Arnaldur Indridason är en mycket läsvärd deckarförfattare. I hans bok ”Frostnätter” används en defibrillator på ett intressant sätt. Läs boken men börja inte leka Gud med hjälp av den där svårstavade manicken.


  2. Hej! Det finns ett forum, Förmaksflimmer.se, där du kan läsa allt vad du både vill och inte vill veta i ämnet. Har själv elkonverterats fem ggr och jag mår bra, bortsett från att flimret kvarstår och har blivit kroniskt. Men det är helt OK med bra mediciner och duktig doktor.


  3. Apropå ”flimmeravdelningen” och andra roliga avdelningar, blev jag ombedd, att kotakta ”stenavdelningen” för att få svar på en njurröntgen.De har verkligen skojsat till sig på SUS.
    Lycka till med chocken!



Kommentera

