h1

Storebror, Lillebror och Fina Ljuset

februari 8, 2011

Läste i Sydsvenskan att Nils Kjellman i Lund fyller 100 år. Han var min rektor på Lunds Privata Elementarskola, då gemenligen och nu officiellt benämnd Spyken.

Rektorsexpeditionen låg en halv trappa upp och i förrummet, bakom en glasruta, satt Kjellmans sekreterare, fröken de Fine Licht, allmänt kallad Fina Ljuset. Skriver man hennes namn på Google får man veta att 29 svenska personer heter så i dag. Där ser man.

I franska hade jag Lars Kjellman som var en yngre bror till Nils och följaktligen gick under lärarnamnet Lillebror. Jag har för mig att han sedermera blev rektor för Borgarskolan i Malmö. Om han lever i dag vet jag icke; jag får väl ringa Nils och fråga, han verkar vara en pigg typ.

Lillebror

10 kommentarer

  1. Ja, Fina Ljuset kommer jag väl ihåg.


    • Javisst, så kallades hon ju. Jag har redan vidtagit åtgärder i mitt inlägg. Tack.


  2. Nils Kjellman tillhörde gamla caligula-skolan, men var dess motpol, ehuru aristokratisk i framtoningen. Djup och varm humanist, filantrop och demokrat. Inga moderniteter var honom främmande, när jag 1975 gick 2-årigt vuxengymnasium på Spyken med sikte på svåra fakultetsintagningar. Hela hans stab stödde vuxeneleverna enormt, vilket var stärkande för oss misslyckade ungdomsdisciplar.
    L a r s Kjellman (1916-2007) fanns ej kvar på skolan då, men han ser ju oerhört sympatisk ut på Spaltens fransklektion – runt 1952(?)


  3. Lars Kjellman spände ögonen i mig en gång på rektorsexpeditionen på Borgarskolan vintern 1952-53. Han kunde verkligen spänna ögon, med halvmetertjocka glas i brillorna. Jag hade kastat snöboll på rasten, trots förbud. Oss emellan sagt det enda kriminella jag gjort i mitt liv. Så det tog ju skruv.


    • Båda skolfuxarna Kjellman var oförlikneliga ungdomsdanare.
      Borgarskolan i Malmö befolkades sannerligen inte av borgerskapets slätkammade föräldrahedrare, långt ifrån. Och till Spyken kom en massa mystiska lärjungar med varjehanda bakgrund och penningstinna farsor.


      • Jag var skam till sägandes en av dessa, även om jag inte hörde till de busigare. Jag kände ynglingar som ägnade sig åt att kasta ut pulpeter genom fönstren. Å deras vägnar skäms jag. Själv var jag ingen buse, bara en usel lärjunge. Men det gick ju hyfsat för mig i livet ändå. Ädel frukt mognar långsamt och nu är jag övermogen.


  4. Utöver ädel frukt, lyckades Spyken med konststycket att även kultivera astrakaner – en främmande tanke i lundaakademiernas värld.
    Till del kanske för att många av farsorna från hela Skåne och Småland inpräntat i snedseglande ätteläggar att nästa pedagogiska steg var arvlöshet!


  5. Med risk för att bli utdragen: studera Spaltens sköna bild av en stringent men helt uppdaterade åldring, Nils K. Mixen av förr och nu illustreras framför dataskärmen av mobiltelefonen (t h) och fasta abonnemangets handenhet (mitten). I fonden på sängbordet står utdöda men stadiga Televerkets Dialog och pallar alla yrvakna trevanden. T v på datorbordet ligger forntida tjocklär’et (rödlistad plånbokstyp) och den svenska ordboken (torde vara ljusgröna ‘Svenskans Fraseologi’). Alltjämt knuten slips och knäppt krage. T v i bild står Kjellmans ortopediska gånghjälpmedel, ej den traditionella silverskodda stödkäppen (=dåtidens förgubbande 50-årsgåva).
    Alzheimer göre sig ej besvär…
    Tack, Spalten, för ett triggande tidsdokument.

    PS. – Nej, jag är inte släkt med Björn. men jag tittar gärna på honom i TV! DS.


  6. Ingeborg de Fine Licht, sekreterare på Spyken, var min gammelfaster. Hon var känd i släkten för sitt goda humör och sitt ständigt klapprande munläder.
    Farfar Wilhelm betraktade henne som representativ för kvinnorna i släkten; ”Munnavig och rumpadröjg”. Som barn har jag bara positiva minnen av henne;
    hon hade alltid någon spännande gåva på lager.
    Jag minns särskilt en samling reklammärken från Malmöutställningen 1914, som finns i behåll.
    Farfar ska vid detta tillfälle för första gången ha smakat den exotiska frukten tomat, och kastat den som otjänlig till föda.


    • Tack för denna informativa och roande kommentar. Den gör jag ett speciellt inlägg på i morgon. Vad gör du själv förresten och kallar man dig Fina Ljuset på jobbet…?



Kommentera

