h1

Om bokbinderiets förfall

februari 6, 2011

På sid 88 går Marianne Höök upp i limningen. Jag läser Annette Kullenbergs förtjänstfulla antologi Får man vara lite tilltalande i det här samhället? och plötsligt rämnar boken och jag sitter där med två böcker i stället för en. Och eftersom jag är inte färdig med boken ännu är risken stor att den kommer att falla sönder även längre fram.


Höök-boken är utgiven av Atlas förlag. Men de är inte ensamma om taskigt bokbinderi –  jag har massor med böcker i min hylla som består av lösblad.

Nu undrar jag:

SKA DET VARA SÅ FÖÖÖRRRIBANNADE SVÅRT ATT BINDA EN BOK?!

Går det verkligen inte att hitta ett klister som gör att boken håller ihop, inte bara dramaturgiskt utan rent fysiskt? Jag trodde att bokbindaren representerade ett gammalt hederligt skrå med stolta anor ända från Gutenbergs dagar. Men tydligen har verksamheten tagits över av klåpare.



6 kommentarer

  1. Jag brukar hävda att bokbinderiet var som sämst under sent 1960-tal–tidigt 1980-tal. Min barndoms böcker faller i bitar — älskade titlar som De vita björnarna av Åsa Nelvin eller Grallimatik av Tage D. Idag tycker jag det är många småfåglar som satsar på trådbundna böcker. De går ju att reparera, även om de lästs sönder.

    Har för övrigt läst klart min första e-bok på iPad — en alltigenom angenäm upplevelse.


    • Du kan få låna Hemingways Och solen har sin gång i lösbladssystem av mig.


  2. Småfåglar = småförlag enligt iPads rättstavning.


  3. Kan ha med starka lösningsmedel att göra. Numera är allt vattenbaserat.
    Praktiskt och rent, men beständigheten?


  4. Hav tröst, Spalten, ty redan under livstiden var Marianne Höök ‘svår att hålla ihop’. Verkligen ingen inbunden foliant, snarare extrapolär lösbladspärm som sprängde både konventioner och konvolut. Prövade alla livets sidospår och genvägar innan hon uppgiven löste enkel resa till evigheten.
    Därifrån synes hon ställa till det ännu efter 40 år – ända in i Spaltens bibliotek?


  5. Spalten har ju gjort en bra affär. Betalat för en bok och fått två!



Kommentera

