h1

Poolside

januari 16, 2011

Du tager fotografier? sade en engelsman på sitt hemlands
vilda tungomål. Alldeles riktigt, genmälde jag. Jag reser jorden
runt och fotograferar swimmingpooler, fortfor jag i ett försök att
vara skämtsamt självironisk. Bra ide, sa engländaren som inte
uppfattade min ironi utan trodde jag planerade en fotobok. Men det
är alltså det jag gör. Jag haver skådat och plåtat simbassänger i
alla de skepnader akpå mina färder jorden runt RkDet kan möjligen
verka lätt patetiskt men jag.är väl patetisk då Kanske samlar jag
en dag mina bilder i ett praktverk som heter Från pool till pool.
Och då får ju engelsmannen rätt.

The Photographer (Självporträtt)



2 kommentarer

  1. Godaste Åke! Hade jag varit en tarvlig lärjunge, som icke vetat min plats, hade jag gjort ett patetiskt försök att vara kvick genom att skriva ”ring Poolia”. Men så lågt sjunker jag inte och tar mig således icke vatten över huvudet.


  2. På Madeira finns det bästa av England (…kvar). Skön postkolonialism, faktiskt, och tiden har stått stilla här på ”världens vackraste plats”. Ingen kan klandra imperiet eller Malmö-Spalten för valda vintervilor med högklassig EU-sjukvård.
    Bådas historia uppvisar f ö bålda expeditioner till sydliga pooler. Nu kändaste
    sydpoolspionjärer är tveklöst Shackleton och Cato.



Kommentera

