h1

Rörande

januari 5, 2011

Ibland blir jag mäkta imponerad av färdigpackade matvaror som man kan ta direkt från hyllorna eller i frysdisken i ett helt vanligt snabbköp och som smakar lika bra, om inte bättre, än det käk morsan lagade hemma i köket i Malmö.

Under julhelgen har jag vräkt i mig två förpackningar av en rödbetssallad som jag hävdar är lika god som hemlagad.

Jag letade upp tillverkarenpå nätet och hamnade på en av matbranschens multijättar. Hur kan det, frågade jag mig då, vara möjligt att ett sådant företag, med direktörer och controllers och datorer och sekreterare och allt, har lyckats skapa något så delikat som denna sallad?

Ha! Några rader längre ner fick jag förklaringen:

(Allt) tog sin början 1937 när makarna Rydberg började laga majonnäs i en fiskaffär på Söder i Stockholm. Majonnäsen blev en succé eftersom den var av mycket hög kvalitet och fri från konserveringsmedel och andra tillsatser.
På 1970-talet utökades sortimentet med sallader och dressingar till både dagligvaruhandel och gatukök. Det är nu den klassiska rödbetssalladen från Rydbergs föds…

Så var det alltså. Ett par idoga fiskhandlare stod på det fattiga trettiotalet i det enkla köket bakom sin affär på Södermalm och rörde ihop läckerheter som senare skulle bli enorma försäljningssuccér för en internationell matjätte. Det är inte utan att man blir smått nyfiken på vilka dessa båda matsnillen var. Hur såg de åt, hur såg det ut i den lilla butiken ut där de stod och rörde?

Man blir faktiskt lite… ja rörd.

2 kommentarer

  1. Rörande Rydbergs bör man kanske undvika deras Skagenröra. Se http://hakkesnack.blogsome.com/2008/05/01/tavlingsresultat-flest-e-nummer/

    Med vänlig hälsning

    Petter Eremiten


    • Samröre med röror såsom Rydbergs Rödbetsröra resp av dig berörda Skagenröran, röner ej heller Råd o Röns rekommendation – oaktat Spaltens rörande gillande. Tidningens analys av tillsatser, syntetämnen och smakförstärkare röjde bl a röntgenpåvisbara röda rötslamsrester.



Kommentera

