h1

Kafka kommer tillbaka

december 30, 2010

Minnesgoda läsare erinre sig att jag för en dryg månad sen (Kafkaiskt, 20/11) berättade om en smärre kontrovers med Skatteverket. Då handlade det om uppgifter om lägenhetsnummer; det visade sig att det var Skatteverkets uppgift att ta reda på detta och inte min.

Nu har Skatteverket klantat sig igen. I veckan fick jag ett tryckt brev, i vilket jag uppmanades använda rätt bankgironummer för mina inbetalningar till skattekontot. Då jag med säkerhet visste att jag personligen använt rätt nummer insåg jag att det måste vara min bank som använder fel nummer vid sin automatiska skattebetalning.

Kontaktade därför banken, där en vänlig herre lovade undersöka saken. Han återkom en stund senare med beskedet att problemet vore något som Skatteverket hade att lösa. Ringde därför Skatteverket och fick veta att jag hade plats 109 i i telefonkön och hade att vänta cirka 14 minuter…

Då jag icke hade denna oändliga tidsrymd till mitt förfogande ringde jag åter banken, där den vänlige herrn lovade försöka hjälpa mig. Han skickade ett mail till Skatteverket och bad detsamma lösa problemet och bekräfta när detta vore gjort.

Och där står jag i dag. Någon bekräftelse har jag förstås inte fått.

Ännu en gång har alltså Skatteverket gjort fel och lämnat mig, såsom laglydig och skötsam medborgare, att leva i ovisshet om vart mina surt förvärvade slantar tar vägen.

Och Kafka ler i sin grav.


5 kommentarer

  1. Tycker du ska börja skriva ”kafkaeskt” istället för ”kafkaiskt”.

    Jag tror de där på skatteverket är och skojar med befolkningen. Några anledningar till skojeriet får man ju aldrig.


    • Karagicska ‘kafkaeskt’ + meningsbyggnaden = njae…
      Spaltens cato(i)ska förslag ‘kafkaiskt’ är väl OK.
      Fast kafkanskt eller kafkalikt eller a là Kafka ligger nog lättare i munnen? Största frågan är huruvida Kafka själv skulle låna ut sitt namn för den obevekliga byråkrati han ägnade ett författarskap åt att dissekera?


  2. När myndigheter jäklas med en, kan man alltid trösta sig med en kopp Kafka och en avec.

    Med vänlig hälsning

    Petter Eremiten


  3. För övrigt anser jag att Skatteverket bör förstöras om dom fortsätter att jävlas med Cato.


  4. Ja, se skatteverket.. Gott Nytt År och kram!



Kommentera

