h1

Spaltens julkalender – lucka 23

december 23, 2010

JULKLAPPAR

Många julfirare hävdar att det viktigaste med julklappar är att de
1) är vackert inslagna och
2) är försedda med rim.

Spalten kan inte instämma i detta. Rimmen är det aldrig nån som lyssnar till och pappret rivs av i största hast. Rosetter och allsköns pynt far all världens väg utan att nån hinner avnjuta det. Man kan lika väl slå in klappen i tidningspapper, som därefter sorteras bland övriga avisor. Därmed har man gjort en berömvärd miljöinsats.

Själv anser jag att det viktigaste med en julklapp är att den är dyr samt att kvittot finns medpackat i paketet så att jag kan byta klappen mot en motorcykel eller något annat nyttigt.

Att rimma på julklappar är ytterst svårt och bör inte anförtros vanliga medborgare. Uppgift om klapparna bör i stället insändas till Svenska Akademiens tillfällige sekreterare Peter Englund, som därefter har att delegera olika akademiledamöter att förse dem med ett passande rim.

Vår förnämste julklappsrimflätare är den lundensiske författaren och humoristen Falstaff, fakir (1865-1896). Ombedd att rimma på ångtröskverk, som någon ämnade ge sin svåger i julklapp, föreslog fakiren tångfnösksärk, ett plagg vävt av fibrerna i vanlig havstång.

När jag var liten och frågade min mor vad hon önskade sig i julklapp svarade hon oftast: En snäll gosse. En jul slog jag därför in mig själv i vackert papper (att göra rosetten var inte lätt från paketets inre!) och lade mig under granen. Där låg jag sedan ända fram till julaftons kväll då mor slet av pappret och släppte ut mig.

Spalten på julklappsjakt

 

MISSA INTE SISTA LUCKAN I SPALTENS KALENDER!

DEN INFLYTER I MORGON OCH HANDLAR OM EN KÄND BABY

 

 

2 kommentarer

  1. Jag tror inte på tomten men jag tror på Spalten. Eller åtminstone trodde på honom. Nu börjar jag tveka. Först detta med Coleman Hawkins och senapen. Var det verkligen sant? Idag uppgiften om den inslagne snälle gossen på julafton. Har Spalten kanske ett bildbevis? Jag säger som mannen från Rådmansgatan – Vem i hela världen kan man lita på?


    • Du gör rätt i att inte lita på spalten. Det mesta är lögn och förbannad dikt. Mr Hawkins ägnade sig uteslutande åt jazzen. Men jag hade en kompis i ungdomen som alltid kallade honom för Coleman Senap. Det var väl det jag kom att tänka på, vad vet jag, inte jag.



Kommentera

