h1

Spaltens julkalender – lucka 4711

december 21, 2010

JULPYNT

Häromdan stod spalten i tre kvart framför en liten illuminerad plastgran på Claes Ohlssons innan jag äntligen bestämde mig för att låta köpet bero. Jag har en eldriven ljusstake, det får min själ räcka, tänkte jag. Det är inte många som har en eldriven stake.

Jag omdisponerade min ekonomi och styrde i stället kosan till Systemet och inhandlade en flaska Lysholms Linie Aquavit, ett brännvin som har fått sin vidunnerlige smak av att han varit ute och seglat på de sju haven och passerat ekvatorn.

Julpynt behöver man för övrigt inte köpa, det går bra att göra pyntet själv. Med några rullar glanspapper i glada färger kan man sålunda fläta små korgar att hänga i granen.

Sådana kunde jag fläta i lågstadiet under ledning av fröken Edith Hansson på Linnéskolan i Limhamn. Huruvida jag skulle kunna utföra konststycket i dag, när fröken Hansson inte längre står mig bi, är dock tveksamt.

Med hjälp av något mossa och något lingonris kan man göra trevliga bordsdekorationer i vilkas mitt man placerar ett levande stearinljus. Mossan plockar man i närmaste skog.

Tänk bara på att släcka ljuset innan du går till vila för natten annars kan det hända att du vaknar och är död.

Tänk också på att vara artig mot naturen. Säg hej till tallarna och mossa på marken. Och skräna inte i naturens helgedom. Tänk på granarna.

2 kommentarer

  1. ”Mossan plockar man i närmaste skog.” Så säger spalten.
    Ett närmare studium ger vid hade, att mossa inte ingår i allemansrätten. Man får inte plocka mossa utan markägarens tillstånd. En del hävdar dock, att man kan plocka litet till husbehov utan att be om tillstånd. Kanske bör man ändå fråga för säkerhets skull. Hur vet man vem som är markägare?
    Avslutningsvis säger jag som Nicke Lilltroll: Mossa, mossa på er alla människobarn!


  2. Hej Åke!
    Lars och jag önskar Dig en riktigt GOD JUL och ett
    GOTT NYTT ÅR. Hoppas att julmaten och den norska snapsen smakar bra.
    Vi ses på rehab i Limhamn.
    Julhälsningar från
    Eva o Lars Herslöf
    Ps Jag håller med Dig – lutfisk är jätteäckligt.DS



Kommentera

