h1

Komplicerat

december 8, 2010

Debatten om försvenskning av orden handsfree och headset har väckt stort intresse bland spaltens läsare. Många förslag har inlupit. Svenska datatermgruppens rekommendation frihands- (plus tillägg: utrustning) respektive hörlurar tycker jag dock inte är särskilt lyckat.

En debattör undrar i sammanhanget varför jag skriver mail och inte det vedertagna mejl. Det gör jag för att jag inte tycker om ord som mejl och dejt och fejs osv. Och orden blir ju inte svenskare för att vi stavar dem fonetiskt.

Å andra sidan inser jag att det är lättare att böja mejl och dejt…
Varför måste livet vara så fruktansvärt komplicerat? En radikal lösning på problemet är kanske att vi, som ekonomen Marian Radetzky föreslog för några år sen, inför engelska som modersmål i Sverige.

But then again…

Härmed avslutas denna nog så intressanta språkdebatt.

Kommentera

