h1

Korsordspennemysteriet

november 10, 2010

Datorn är en utmärkt uppfinning, i många stycken betydligt smartare än själva livet. Det senare saknar vissa funktioner som Bill Gates och grabbarna införde redan från början.

I går hade jag anledning att efterlysa funktionen SÖK. Jag hade inhandlat två korsordspennor och när jag kom hem var jag inte människa att hitta dem. Om nu skaparen, när han skapade mig, hade utrustat mig med en SÖK-knapp hade jag bara behövt skriva in ordet korsordspennor så skulle jag få svar.

Nu höll jag på att leta mig fördärvad efter den lilla förargliga påsen med pennor. Jag antog att den var försvunnen för evigt, att den hade ramlat ner i det svarta hål som jag är övertygad finns i verkligheten, det som för evigt uppslukar smärre föremål som man tappar på golvet.

I dag hittade jag pennorna. De låg i frysen, bland räkorna, vad i helskotta de nu hade där att göra. Nu ligger de små rackarna för upptining.

FOTNOT   Om de ärade läsarna undrar vad en korsordspenna är för ett djur kan jag upplysa om att det (vid sidan om hjulet och fjärrkontrollen) är en av mänsklighetens största uppfinningar: den skriver med något som liknar kulspetsskrift men har ett litet radergummi i ändan som gör att man kan sudda ut det felaktigt lösta. (De lär även kunna användas till sudoku, en idrott jag dock icke utövar då jag är humanist och icke kamrer.)

2 kommentarer

  1. Så sant, så sant. Själv letar jag ofta efter ångra-knappen 🙂


  2. Ja, och SPARA SOM. Kunde vara bra att använda på sitt bankkonto. Och DELETE. När jag skrev min memoarbok delitade jag en bild på mormor och fick texten: Vill du flytta mormor till papperskorgen?



Kommentera

