h1

Inte alltid av godo

november 8, 2010

Något jag har lagt märke till är att man när man blivit en äldre herre inte behandlas likadant som när man var en ung junker. Detta är i många stycken av godo, man går före i vissa köer och man får hjälp på med galoscherna.

Dock är det inte alltid av godo. Jag har för närvarande  flera stora arbetsuppgifter framför mig. Men när jag berättar om detta får jag bara höra hur roligt det måste vara för mig (underförstått: som är så in i helvitta gammal!) att ha saker att göra.
Det är bra för dig, säger folk och klappar min bildliga axel. Att arbeta håller hjärnan igång.

Så skulle de aldrig ha sagt till en tjugosjuåring eller en fyrtioettåring. De betraktar mina stora och betydelsfulla uppdrag inom kultursfären som nåt slags korsord eller som om jag hade börjat släktforska på lediga stunder.

Detta stör mig. Men för all del, di menar väl väl.

Kommentera

