h1

Good guys och bad guys

oktober 18, 2010

Det är så lite man vet. Komme man från nutiden och placerades i medeltiden skulle man inte kunna vara sina medmänniskor till någon  som helst nytta och exempelvis tala om hur en dator eller en mobiltelefon ser ut under skalet.

Möjligen skulle man, med hjälp av en skicklig bysmed,  kunna framställa en någorlunda användbar cykel.

Just nu behandlas jag med antibiotika mot lunginflammation. Antibiotika är, såvitt jag förstår, snälla bakterier som skickas in i kroppen som små (jävligt små!) soldater med uppgift att skada och förgöra de stygga bakterierna.

Men hur går det till? Rent praktiskt alltså? Sitter de snälla bakterierna i pillan som jag stoppar i mig och hoppar de sen ut när de har kommit in i systemet och börjar döda styggingarna?

Och hur bär de sig åt då? Slåss de med nävarna eller biter de  ihjäl sina fiender? Jag är en vanlig kille som är uppväxt med cowboysfilmer på biografen Plaza i Malmö och kan bara uttrycka mig i sådana termer. Jag vet att the bad guys har svarta hattar och the good guys vita och att kavalleriet anfaller i gryningen, just när det ser som värst ut, varefter allt ordnar upp sig och man kan gå ut och äta varm korv.

På internet får  jag bara en massa tråkiga och luddiga vetenskapliga utläggningar. Vad jag vill veta är hur det går till. Rent fysiskt liksom.

Men duktiga är dom, dessa små good guys! Redan efter tre dagar mår jag mycket bättre.

Bilden ovan påstås föreställa stafylokocker. Det får man väl lita på. Fast jag tycker mera de ser ut som vetelängder, bakade av en fantasifull och kanske rentav lite småfull bagare.

3 kommentarer

  1. Hej Åke!
    Ett stort GRATTIS på Din födelsedag idag.
    Hoppas att Du mår bättre nu och att Du får
    en fin dag.
    Hälsningar från
    Eva – din Rehab-kompis


  2. Grattis på födelsedagen!

    Hoppas allt är bra med dig och dina kablar annars får du höra av dig!!

    Sladdmannen


  3. Jag undrar om någon EGENTLIGEN kan förklara eller ens förstå den nutida tekniken? Tänk om de bara gör som jag, rycker, drar, trycker på diverse knappar och hoppas på det bästa? Och plötsligt blev det ett operativsystem. För övrigt hoppas jag att du fick något gott till kaffet på in födelsedag. Jag skulle ha bjudit på fika om jag också befunnit mig i landet av smör och honung.



Kommentera

