h1

Från pool till pool

oktober 14, 2010

Sven  Hedin, som levde ett spännande liv och upptäckte världen, skrev 1911 en bok som hette Från pol till pol. Spaltens liv är på grund av rörelsehinder betydligt mer begränsat; jag får foga mig i min lott och på mina charterresor jorden runt hålla mig till hotellens baljor.

Dessa skola dock icke föraktas utan äro en välsignelse för oss funktionshindrade. När jag är i poolen blir jag plötsligt som alla andra de andra barnen. Tack vare vattnets välsignade lyftkraft kan jag röra mig praktiskt taget obehindrat.

Som genom ett trollslag förvandlas jag till Johnny Weissmüller som Tarzan, Sean Connery som James Bond och Harrison Ford som Indiana Jones. Jag klär om mig på hotellrummet och blir Christopher Reeves som Poolmannen – med ett stort P på bringan.

Jag funderar allvarligt på att skriva en bok om mina charterresor: Från pool till pool.

 

Spalten på terra firma

 

 

 

Johnny Weissmüller i sitt rätta element

 


FOTNOT   Vad hade vi för resten på land att göra, vi jordevarelser? Varför kravlade vi upp på stranden och blev ödlor och sabeltandade tigrar och så småningom Svensson och Bergström? Vi hade det ju mycket bättre i spat. Eller har de ärade läsarna mött en gädda med artros eller en abborre som går med rollator? Nä.

Kommentera

