h1

En ängel i luftrummet

oktober 12, 2010

Ibland, men tyvärr icke alltför ofta, träffar man på servicemänniskor som tar sitt jobb på fullt allvar. På hemresan från Mallorca i lördags hade jag turen att möta en sådan ängel. Hon uppenbarade sig i form av en flygvärdinna på Thomas Cook Airlines.
Denna rådiga dam, med namnet Nina, borde snarast få medalj och en saftig gratifikation av sin arbetsgivare. Det är nämligen hennes förtjänst att jag även i framtiden kan tänka mig att flyga med Thomas Cook.

Så här var det: spalten har under åren lagt på sig så många kilogram att han numera  företer uppenbara likheter med den från serien Asterix kände figuren Obelix, ni vet han med de blårandiga brallorna.
Det visade sig att min rondeur gjorde det omöjligt att fälla ner bordet i stolsryggen framför mig, vilket gjorde att jag på nedresan tvingades genomlida tre dryga timmar utan mat och den för flygningen så nödvändiga lilla viskypinnen!
Andra flygbolag har löst detta problem genom att bordet kan skjutas fram i en skåra (jag är inte så bra på tekniska förklaringar men de ärade läsarna förstår nog vad jag menar). Det har mr Cook dock inte tänkt på eller så har han tyckt att det var för dyrt.

Under hela veckan på Mallorca grubblade jag på hur jag skulle klara hemresan, men knappt hade jag börjat gnälla vid ombordstigningen så förklarade Nina lugnt och stilla att det skulle jag inte bekymra mig för, det skulle hon fixa.
Vilket hon gjorde genom att helt sonika i mitt knä placera en tom brödkorg, i vilken hon sedan kunde placera hela måltiden. Där blev till och med plats för viskypinnen och en liten likör till kaffet.

Den svavelosande spalten förvandlades därigenom från en rasande furie till en snäll och gemytlig passagerare. Korgen funkade utmärkt och genom att den ju var försedd med kanter var den faktiskt till och med bättre än den vanliga brickan där allt far omkring i takt med luftgroparna.

Nu har jag bara ett bekymmer: att det inte ska vara Nina nästa gång jag flyger söderut med Cooks flygmaskiner,  utan en av de många av hennes yrkessystrar och -bröder som inte har insett att deras yrke kräver icke blott empati utan även lite praktiskt handlag och  uppfinningsrikedom.

Då sitter Obelix där igen och får inte sin trolldryck. Om man säger så.

FOTNOT   För man kan väl inte tänka sig att mr Cook byter ut borden? Nä jag tänkte väl det.

3 kommentarer

  1. Vill bara göra Spalten uppmärksam på att Obelix inte FÅR dricka trolldryck och behöver det inte eftersom han föll däri som liten.Dock är han sur för detta.

    Messerschmitt Bosse


    • Det vet jag mkt väl. Det är väl samma som gäller för dig? Du föll ju också däri. Om man säger så.
      (Eller har du återgått till trolldryckerna?)
      Spitfire


      • Nä, det var 19 år sen jag intog någon trolldryck.



Kommentera

