h1

Höjdare

september 30, 2010

Amerikanska forskare har kommit fram till att en människa åldras fortare ju högre upp hon befinner sig. Denna totalt onödiga kunskap bibringades mig härom dagen av mitt morgonblad, som hänvisade till vad man lite vagt kallade forskare.

Jag förmodar att det är amerikanska forskare man menar. Det är det nästan alltid.

Om jag fattade artikeln rätt ska man undvika Eiffeltornet, Nepal och liknande höjdare. Det räcker med att stiga upp på en stege och befinna sig trettio centimeter ovanför marken så accelererar åldrandet. Rynkor och vita hårstrån står som spön i backen. Hur forskarna har kommit fram till detta förstod jag inte riktigt, men det hade nåt med tyngdlagen att göra. Och gamle Einstein var inblandad. Det är han nästan alltid.

Nu är det trots allt ingen anledning att gripas av panik om man, som jag, bor högst upp i huset och är 183 centimeter lång. Skillnaden är trots allt inte så där kolossalt stor. Det handlar om  104 miljondelar av en sekund. Om jag bara tar ett kliv på min trappstege rör det sig om 90 miljarddelar av samma sekund. Och det kan man väl leva med.

Men det skadar inte att tänka sig för och att inte sätta sig på några höga hästar.

FOTNOT   Ständigt dessa amerikanska forskare! De har funnits i mitt liv så länge jag kan minnas. När jag var ung förekom de å det ymnigaste i en liten tidskrift som hette  Det Bästa (Reader´s Digest). Denna skrift innehöll, förutom rara historier om barn och hundvalpar och råd i medicinska ärenden (”Så blev jag av med mitt nageltrång”), ständiga rapporter från  amerikanska forskare, som inte verkade ha nåt annat att göra än att komma fram till den ena häpenheten efter den andra samt att därpå skynda att rapportera till media. Jag antar att detta var ett sätt att dryga ut de snålt tilltagna forskningsanslagen.

2 kommentarer

  1. Regeringen i Chile oroar sig nu över en förväntad kostnadsökning i form av pensionsutbetalningar till alla de instängda gruvarbetarna,som just nu befinner sig längst ner. Dessa kommer ju att uppnå en genomsnittlig levnadsålder, som väsentligt överstiger snittet, åtmistonone höjdarnas.


    • Det kommer att bli en ökad invandring till Nederländerna. Lågstadieklasserna blir allt större. Och ett ökat intresse för djuphavsdykning har visat sig.



Kommentera

