h1

Ari, Aro, Cato och Bukefalos

september 14, 2010

Ibland berättar folk för mig att de haft mig i ett korsord. Då är det meningen att jag ska bli stolt och smickrad, men jag vet nog hur det ligger till. Att jag, ringa tjänare, får vara med i korsord handlar inte om att korsordsmakaren beundrar mig gränslöst utan bara  om att jag har ett kort och behändigt  namn som är lätt att stoppa in i rutverket. Hade jag hetat Fjuttergren eller Nöllefors hade jag inte haft en chans.

Andra som ofta är med i korsord är Aro och Ari. Hasse Aro har hand om programmet Efterlyst i tv och Carina Ari är en gammal dansös (1897-1970). Hasse är förstås välbekant för de flesta, men jag tror inte att många, förutom några enstaka balettfreaks, skulle ha vetat vem Carina var om hon inte haft ett namn som är så lämpat för korsord.

I de avancerade rutnät som jag ägnar mig åt förekommer dock varken Aro, Ari, Cato eller andra rumphuggna namn. Där rör vi oss på en helt annan bildningsnivå. För ett tag sedan fick jag nyckeln Fanns under Alexander den Store och eftersom korsordet fanns i Svenska Dagbladet insåg jag att det inte var frågan om en sexpartner utan en häst. Alexander den stores häst skrev jag därför in på nätet och fick direkt svaret Bukefalos.

Det visste jag förstås, jag ville bara kolla så att Googles hängde med.

Nio bokstäver

Kommentera

