h1

Apropå äldre herrar

september 9, 2010

Efter gårdagens spalt om spalten och hans gamle kompis har många läsare hört av sig och bett mig berätta om ytterligare några äldre herrar. Jag vill då nämna Moses, känd från GT, som blev 120 år. På bilden här nedan poserar han framför en av sina stentavlor. Det var innan han köpte sin i-pad.

Sara var 90 år när hon blev mamma. Hennes man Abraham var då 99. Att Abbe var pappa är säkerställt, däremot tycker jag GT uttrycker sig lite luddigt när det gäller vem som var mamma:

Abrams hustru Saraj hade inte fött några barn åt honom. Men hon hade en egyptisk slavinna som hette Hagar. Och Saraj sade till Abram: Se, Herren har gjort mig ofruktsam. Gå in till min slavinna. Jag kanske kan få barn genom henne. Och Abram lyssnade till Sarajs ord. (1 Mos 16:1-2).

Gå in till min slavinna.. Ibland verkar GT ha varit rena sängkammarfarsen.

Sara var 127 när hon dog. Äldst i hela GT var dock Metusalem, som var 969 när han rycktes bort. Han var dock rätt gaggig de sista 900. Jag hittade tyvärr inget kort på Met, vilket antagligen beror på att kameran inte var uppfunnen på hans tid.

FOTNOT 1     GT betyder i detta sammanhang Gamla Testamentet, inte gin & tonic, som du  tror, din gamle suput.

FOTNOT 2     Och Mos betyder varken potatismos eller rotmos.


Kommentera

