h1

En filosofisk fråga

augusti 21, 2010

Under den senaste veckan har jag funderat mycket på en sak som en frågesportledare i radio sa häromdan, när det var tre tävlande kvar i finalen:

Lycka till alla tre.

Vad menade han? Menade han verkligen vad han sa, eller var det bara vanligt artighetsskitsnack? Om han ärligt menade att det skulle gå bra för alla tre skulle ju ingen vinna och hur skulle han då kunna avsluta tävlingen och åka hem till frugan i Jordbro och äta kåldolmar?

Han måste väl önska att det skulle gå lite bättre för en av de tre och mycket bättre för en. Tyvärr måste han väl också hoppas 
att det skulle gå käpprätt åt skogen för en, ty om icke en förlorar kan icke någon av de andra vinna.

Detta är en filosofisk fråga, ett rent metafysiskt spörsmål, som naturligtvis är alldeles för stort och komplext för att ni enkla läsare ska kunna hänga med. Jag tror jag får skriva en artikel på sjutton sidor i The Journal of Philosophy med två sidor källhänvisningar och fotnötter. Där kommer jag att mötas av en helt annan förståelse.

Fast då måste jag skriva på engelska och det är min själ inte lätt.

One comment

  1. Det är ju inte helt otänkbart
    att han inte ville åka hem till
    ännu en kåldolme med frugan i Jordbro.

    Tänkbart är att han ville fördröja
    den tidpunkt då han obönhörligen
    måste återvända till skrikiga ungar
    obetalda räkningar och dessa kåldolmar.

    Detta kanske inte var den metafysiska
    förklaring som efterfrågades men den överlåter
    jag med varm hand till den mer
    erfarne och kompetente Spalten.

    På det att han må uppnå erkännande
    och vetenskaplig status.
    Men det ska va´ på engelska …



Kommentera

