h1

Ett försenat samtal

augusti 16, 2010

I dag fick jag mail från en dam som kände mig i min ungdom och som påstår att en dam som vi kan kalla Yvonne och bodde på Regementsgatan i Malmö och gick på flickskolan Röran var kär i mig.

Bättre sent än aldrig, tänkte jag och ringde upp henne.

Yvonne, svarade hon.
Hej Yvonne, sade jag. Är du den Yvonne som på femtiotalet bodde på Regementsgatan och gick på Röran?
Det äger sin riktighet.
Äger det också sin riktighet att du var kär i mig?
Det är möjligt.
Möjligt?
Jag var kär i så många på den tiden, det är möjligt att jag var kär i dig också.
Men du övergav mig och gifte dig med en annan?
Jag övergav dig inte. Vi var aldrig tillsammans. Du nobbade mig när jag bjöd upp dig på damernas på en skolbal på Latinskolan.
Gjorde jag?
På ett ganska ohyfsat sätt, minns jag.
Så du blev aldrig gift?
Jag gifte mig senare med en framgångsrik företagsledare som nu är avliden.
Så bra. Jag menar, då är du ju ledig. Vad säger du om att träffas över en kopp kaffe?
Varför det?
Det heter ju att gammal kärlek aldrig rostar. Jag har väntat på dig i alla år, Yvonne.
Jaha?
Tänk vilket par vi kunde bli. Jag med min begynnande ålderdom och du med din. Jag med mina rynkor och du med dina. Jag med min övervikt och du med din.
Jag tror inte det.
Jag med min magra pension och du med alla pengar du ärvt av din framgångsrike företagsledande man?

(Klick)

Halllå!

2 kommentarer

  1. Hahaha! Så bra!
    Läste ut din bok igår. Älskade varje sida och grät naturligtvis åter igen när jag läste om mamma. Fin bild också.
    Åke, du rockar än!


    • Hej Mia, Tack för att du grät (!) men rockar gör jag inte. Jag förstår att det var menat som beröm för min ungdomlighet, men jag håller mig nog hellre till Benny Goodman och grabbarna.



Kommentera

