h1

Ett mysterium

augusti 9, 2010

I går emottog spalten en avi från Posten. Den avsåg ett brev som var för stort att utdela. Längst upp var en avsändare angiven: B Andersson.

Hela dagen har jag grubblat över vem denne B Andersson kan vara . Såvitt jag vet känner jag ingen B Andersson. Jag hade en klasskamrat på realskolan som hette Bertil Andersson och var från Lomma, men vi har inte haft någon kontakt sen vi kom i målbrottet.

Kan det möjligen vara Benny Andersson, den kände tonsättaren och  ABBA-medlemmen, som helt oannonserat skickar mig noterna till en musikal, som han vill att jag ska skriva libretto till? Ja vem vet, Björn Ulvaeus var kanske upptagen? Fast det är nog föga troligt.

Jag känner komediennen Birgitta Andersson, men vi har inte träffats sen jag bodde i Stockholm och det är tjugoett år sen. Jag betvivlar att hon plötsligt skickar mig ett brev som är för stort att utdela. Om hon nu ville mig nåt kunde hon ju ringa eller skicka ett brev av normal storlek.

Kan det vara den stora skådespelaren Bibi Andersson? Knappast. Vi träfffades visserligen i intervjusammanhang några gånger på sextiotalet, men jag kan inte erinra mig att jag därvid glömt något som hon skulle ha tagit  vara på i alla dessa år, ett par galoscher eller en rökpipa eller vad vet jag?

Nej, jag blir inte klok på detta. Posten öppnar åtta i morgon bitti. Till dess får jag tåla mig.

Vem är den mystiske (eller mystiska) B Andersson? Spännande upplösning i morgondagens spalt!


Kommentera

