h1

Veckans helgon: fruntimret

juli 19, 2010

I dag börjar fruntimmersveckan. Då regnar det som synes varje dag. Detta var ironi.

Jag är inte särskilt förtjust i ordet fruntimmer om det används om flickor i allmänhet. För mig är ett fruntimmer en äldre dam med skinn på näsan och bett i repliken, som regerar i urgamla svenska filmer på eftermiddagarna. Kort sagt, Julia Caesar.

En dag när jag jobbade på Expressen fick jag i uppdrag att åka ut och intervjua Julia Caesar. Hon bodde  i en liten kåk i Bromma om jag inte minns fel. Minns jag fel så bodde hon väl nån annanstans, men en liten kåk bodde hon i, därom är jag säker, ty jag och den distingerade fotografen Olle Wester var där.

– Kom in och ta en stol och prata med, sa Julia Caesar. Hon var full av såna där gamla tradiga skämt. Hon gick på som den värsta handelsresande. Men hon bjöd på gott kaffe och, om jag inte minns fel, goda kakor.

Jag tror det var Julia som, en gång tillfrågad om sina laster, svarade:
– Laster? Det har jag inga. Jag röker inte och dricker inte och fruntimmer är jag själv.
Men jag är inte säker. Det kan lika väl ha varit Tollie Zellman eller Karin Kavli eller nån annan kärring.

Jag har aldrig använt ordet fruntimmer om kvinnor, men jag hade en kompis som hette Olle som gjorde det.
– Nu ska vi se till att få tag på fruntimmer, sa han när vi var ute och reste charter ihop. Olle var å andra sidan minst ett år äldre än jag. När man är så gammal snackar man på det viset.

Här kan du höra ett äkta fruntimmer med skinn både på näsan och rösten:

Kommentera

