h1

Dagens helgon: Georg

april 22, 2010

Sankt Georg som slogs med drakarna kände jag inte. Däremot träffade jag vid ett flertal tillfällen den store skådespelaren Georg Rydeberg. Vi bodde grannar på Östermalm ett tag,   han på Styrmans och jag på Grev. Vi handlade i samma Konsum på Stor.

Där handlade även den gamle operettcharmören Kalle Kinch. En gång hörde jag honom läxa upp en av flickorna i kassan:
Det heter inte tjugi, det heter tjugo! mässade han så det hördes i hela konsumet.
Då hånlog jag lite åt Kalle, men det är precis så jag själv håller på och agerar språkpolis i dag.

Georg Rydeberg visste att jag höll på med humorprogram i tv och frågade mig varje gång vi sågs om jag inte hade nån rolig sketchroll för honom. Han var en stor humorist och efter framgångarna hos Hasse och Tage, där han och Anders Ek gjorde den vansinniga sketchen med skräddaren och kostymen som bidde en tumme (Goddag Tödde, Goddag Mödde), var han alltid pigg på nya roligheter. Tyvärr blev det aldrig något samarbete av mellan oss.

Här är den magnifike Rydeberg i en inspelning från 1975. Jag vet inte vem som har skrivit dikten (sången?) han framför, Jag vet att man aldrig vet, men jag tror att det var den grekiske filosofen Sokrates som kom fram till denna sanning från början.

3 kommentarer

  1. Det var inte du som skrev ”Göta kanal”, va? Nej, då hade skämten varit bättre. Men Rydebergs slussvakt är ett mästarprov. Att få så lite att jobba med och sedan kunna göra en så rolig gubbe av det. Då kan man allt.


    • Medhåll. Han var en mästare, dessutom – som sagt – en sann humorist. Nej, jag har aldrig fått förtroendet att skriva manus till kanalfilmerna. Å andra sidan får kanalfilmerna aldrig se mig i publiken.


  2. Min mamma var också en riktig språkpolis! Just detta med tjugi och tjugo var ett återkommande tema då hon ofta och gärna läxade upp radiopratarna! Som om de skulle höra henne.
    Jag blir mer o mer lik henne.



Kommentera

