h1

Dagens helgon: Birgitta

oktober 7, 2009

I dag hyllar spalten det svenska superhelgonet Birgitta. Hon föddes som Birgersdotter men antog senare artistnamnet Den Heliga. Hon gifte sig när hon var tretton år och fick åtta barn, vilket förmodligen är rekord för ett helgon. Hon hade flera syner och uppenbarelser, något som numera behandlas kliniskt men på Gittans tid renderade en helgonbefattning. Ågust Strindberg kallade henne en fjollig och högfärdig streber på sin blogg, men han var ju en elak djävul.

Själv har jag känt många gittor i mitt liv. När jag var tio år var jag kär i den ljuslockiga Birgitta Hoppeler i Malmö. Det var hon som spelade den lama flickan i filmen Rännstensungar som hävdade att hennes lilla lilla värld bestod av blommor. Hade spalten inte varit så blyg kunde det ha blivit vi, sanna mina ord!
En annan gitta i min vänskapskrets var revyartisten och teskedsgumman Birgitta Andersson. Hon var under en tid gift med den norske författaren Anders Bye. En natt i Stockholm på sextiotalet träffade jag detta par på en nattklubb i Gamla stan. Jag jobbade på Expressen på den tiden och herr Bye skällde ut mig och sa att jag bara skrev dritt, vilket är norska och helt enkelt betyder skit. Det hade han delvis rätt i men han behövde ju inte stå och säga det rätt upp i ansiktet på mig.
Eftersom varken Bye eller Cato var anmärkningsvärt nyktra höll det hela på att utmynna i handgemäng, men den heliga Birgitta Andersson trädde emellan och agerade fredsbevarande styrka. Fast om jag minns rätt var nog hon också  på kanelen.

Jo jo, så gick det till på det glada sextiotalet, förstår ni, kisar och bönor.

3 kommentarer

  1. Stockholms-Tidningen hade under sin kortvariga återuppståndelse som dagstidning på baksidan varje dag en liten ruta om dagens namnsdagsbarn.

    På Birgitta-dagen skrev man att av kända Birgittor finns den heliga och så Enns Birgitta.

    Med det vill jag inte ha sagt att den förra talmannen är något helgon.


    • Birgitta Dahl känner jag mycket väl. Han kallade sig Kryddan och var med i den roliga tv-serien Helt apropå tillsammans med Stellan Sundahl. Konstigt nog hette han egentligen Krister Pettersson, precis som den där Krister Pettersson som beskylldes för att ha skjutit Palme. 1989 var Kryddan och jag rivaler om ett litet hus på Österlen, ur vilken strid Kryddan gick segrande. Jag köpte ett annat hus som låg bara några kilometer därifrån. Nu har vi sålt båda två. Så kan det gå.
      Birgitta Kokk, som harangerades i Stocken, får du förklara, henne känner jag ej, men jag förmodar att det är din fru. Rätta mig om jag har fel.


  2. Birgitta Hoppeler minsann. Kul att ha ett sånt efternamn och sen få spela lam 🙂
    Själv heter jag ju Berit vilket är en form av Birgitta (sägs det, fan tror) men så värst helig har jag aldrig varit. Syner och uppenbarelser har jag ju däremot – varje lördag efter ett par pannor rödtjut.
    Den där Birgitta Andersson – hon är inte dum inte!



Kommentera

