h1

Dagens helgon: Lennart

september 28, 2009

Med anledning av dagens namnsdag har spalten intervjuat spalten, som har Lennart som andranamn.
– Hur känns det att ha Lennart som andranamn?
– Det känns oerhört roligt. Kanon!
– Hur länge har ni haft Lennart som andranamn?
– I sjuttiofyra år. Sjuttiofyra härliga år!
– Hur kommer det sig att era föräldrar, för det var väl dom som valde ert andranamn, valde att välja just Lennart?
– Ja.
– Vad menar ni?
– Jag menar att jag vidgår att det var mina föräldrar som valde mitt andranamn.
– Då förstår jag. Men varför just Lennart?
– Redaktörn menar som andranamn? Jag vet inte helt bestämt, men jag antar att de resonerade som så att när nu Åke var upptaget – det var ju det namn de hade valt som mitt tilltalsnamn – så får vi välja ett annat namn som hans andranamn.
– Det låter rimligt. Men Lennart…! Åke förstår jag,  för det hette ju den omåttligt populäre skådespelaren och lustigkurren Åke Söderblom och den omåttligt populäre sångaren och skådespelaren Åke Grönberg, men var i hela friden fick de Lennart ifrån?
– Hur menar redaktörn nu?
– Det var ju ett minst sagt egendomligt  val av andranamn.
– Jag vet inte det jag. Tänk på den omåttligt populäre prins Lennart.
– Var det han med de stora utstående öronen?
– Nej, nu far redaktörn efter fadern, den ganska populäre prins Wilhelm. Lennart var han med det spektakulära slottet i Bodensee.
– Då har jag inga fler frågor. Tack så mycket för intervjun.
– Tack själv, redakt

One comment

  1. Då får man ha den äran att gratulera på namnsdagen! Efter en prins minsann… 🙂
    Själv heter jag Maria i andranamn. Det låter ju så väldigt ordentligt och heligt så jag undrar om det inte blev lite fel där…



Kommentera

