h1

Dagens helgon: Hans

augusti 29, 2009

Spalten känner flera Hans, men den mest berömde är utan tvekan Hans Majestät konungen,  som faktiskt har träffat spalten flera gånger. En gång åkte han med mig till Island, dit jag var utsänd av Aftonbladet för att berätta om ett kungabesök.

På det märgfulla isländska språket heter journalist blaðamaður, bladman om jag tolkar de tonande läspljuden rätt. Det visste du nog inte.

Att resa med konungar och statsministrar (jag har rest med en sån också, men det sparar vi till Torbjörn) har sina uppenbara fördelar. Man får se det finaste landet har att bjuda och har man riktig tur får man åka i limo med tjutande sirener och mc-poliser från flygplatsen, vilket är jävligt roligt.

I Island fick Hans M och jag se sprutande gejsrar och träffa nobelpristagaren Halldor Kiljan Laxness, allt under överinseende av landets förtjusande president som den gången hette Vigdis. Hon har förstås ett efternamn också men i Island är det förnamnet som räknas. Efternamnet är liksom bara förnamnet, om ni möjligen kan tillgodogöra er denna lilla lustighet.

Pressen fick icke tillträde till Halldors hus (det var kanske nystädat, vad vet jag) men eftersom nobelpristagaren var 85 bast och svårt hörselskadad kunde vi bladmän höra hela hans samtal med Hans där vi stod ute på trappan med våra block och kameror.

Det var inget särskilt sensationellt samtal, kunde jag senare meddela Aftonbladets läsare. Den svenske konungen sa bara att han funnit den isländska naturen storslagen och mot det hade den gode Halldor förstås inget att erinr

One comment

  1. Det var ju tur, att Hans inte sade detsamma som Nixon klämde ur sig, när han besökte Island: ”Detta gudsförgätna land” (jo, han sade på engelska!).
    Det blev stor skandal.

    MVH

    Petter Eremiten



Kommentera

