h1

Dagens helgon: Uno

augusti 14, 2009

Under denna rubrik har spalten för avsikt att då och då ägna dagens namnsdagsbarn sin hyllning. Först ut råkar bli Uno.

Jag har bara känt en Uno i mitt liv. Denne Uno valde dock i mogen ålder bort sitt Uno och blev i stället Myggan. Myggan Ericson alltså, revydoktorn som krönte sitt passionerade intresse för nöjeslivet med det mäktiga verket Myggans nöjeslexikon.

Både Myggan och jag ingick i den eminenta Svenska Ahlrot Akademien. Där var även Povel Ramel ledamot, liksom flera andra personer i nöjesvärlden. En gång var såväl Myggan som Låppan (Hagander, jurist och f d lundaspexare) närvarande och då sällskapet om aftonen stod i begrepp att avtåga till Ahlrots revy såg sig Ramel om och sa:
– Men var är insekterna?
Det borde en annan av ledamöterna ha kunnat svara på, exspexaren Bengt-Olof Landin, ty han var entomolog till professionen.

Jag telefonerade ibland med Myggan. Det var roliga samtal, som alltid avbröts abrupt av insekten i andra ändan av tråden. Mitt i konversationen sa han plötsligt:
– Jaha, hej då.
Och så la han på. Förmodligen gjorde han som andra myggor: han stack. (Se FOTNOT)

När seklet var alldeles nyfött fick Uno Myggan Ericson en stroke och den 12 maj 2001 gick ridån för hans livs revy.

Jag var på hans begravning i Göteborg. Myggan hade själv iscensatt den och det var hans avsikt, nej hans uttryckliga order, att det skulle bli en rolig begravning. Det blev den också. Det var faktiskt den roligaste begravning jag varit på.

 

FOTNOT   Jag vet att myggor inte anses sticka utan bita. Meningarna härom är dock något delade. De måste ju faktiskt sticka sin snabel genom huden för att kunna suga blod. Och ett företag som säljer myggmedel omnämner djuren ifråga som stickande insekter. Kommentarer till detta undanbedes sålunda ovänligt men bestämt.

8 kommentarer

  1. Såvitt jag vet har myggor inga tänder och kan följaktligen inte bita, bara sticka och suga. När myggan kommer säger jag ”stick!” och då gör den det.
    För övrigt hette min far Uno och var mycket riktigt enda barnet. Uno betyder ”den ende” eller ”den förste”.
    Jag brukade lyssna till ”Myggans” radioprogram med stort utbyte.
    MVH
    Petter Eremiten


    • Det var tur att han inte hette Otto. Då hade han haft sju syskon, vilket inte min far hade. Han hade däremot sex, oftast med min moder, vilket resulterade i spalten plus två syskon, av vilka inga lever. Inga hade jag ingen syster som hette.
      PS Myggan var noga med att det inte skulle vara situationstecken om Myggan. Ja jag vet att det inte heter situationstecken.DS


  2. Mygga har jag aldrig benämnts, däremot Uno.

    Det var i Aftonbladet på söndagar, där det fordom länge gick en serie av Magnus Knutsson, ”Ratte”. Där fick jag i ett par långa avsnitt, för övrigt mycket porträttlikt tecknad av Ulf Jansson, figurera som redaktör Uno Smock, som extraknäckte som privatdetektiv. Min tidning hade han döpt om till Kravatt i politiken, eftersom den där i serien var organ för Slipsarbetarförbundet.


    • Roligt att få veta att man känner en seriefigur, låt vara en emeritus.


  3. Roliga begravningar är det som fångar mitt intresse av allt som bjudes denna dag. Tänk att bara skämta, skratta och garva ihjäl sig för den salig hädangångna. Vilken kärleksförklaring!

    funderar Laila Labbala ifrån skogskantens varganäste!


  4. Uno Myggan Ericson… För undertecknad, näst sitt nöjeslexikon, mest förknippad med ”Myggans plats” på gågatan i Nässjö som man under några somrar ofta passerade. Nu blev man allt lite nostalgisk…


  5. Uno är värd all heder!

    Jag spelar gamla fina ”Tango Uno” en gång i taget som hyllning.


    • Den tangon känner jag inte. Men det finns ju så många andra fina tangoar att ta till. Tango Jalusi till exempel, om man anser att man har något att dölja. Midnattstango är också trevlig om man kan få Lasse Lönndahl att ställa opp. Lycka till!



Kommentera

