h1

Alla hette Åke

maj 8, 2009

Flaggan i topp! I dag är det spaltens och 90 878 andra svenska gubbars namnsdag.

Dock måste jag tillstå att Åke inte är nån stor artikel i dag. Förra året döptes endast 22 gossebarn till Åke – och förmodligen inte ett enda flickebarn.

Det var bättre förr. När spalten var liten hette praktiskt taget alla människor Åke. De som inte hette Åke hette Lars-Åke, Per-Åke, Sven-Åke, Knut-Åke, Bengt-Åke och Kjell-Åke. När de omsider blev vuxna tog de bort bindestrecket och det som stod framför och hette bara Åke, vilket jag hade gjort redan från början.

När det gäller namn måste man  ha tålamod. I dag heter alla gossebarn Lukas och Alexander, men det skulle inte förvåna mig om de i morgon heter Göran och Bengt igen som på den gamla goda tiden. Och Åke.
Jag döptes efter Åke Söderblom, som var en mäkta populär komiker och filmstjärna vid tiden för min tillblivelse. Som komiker uppträdde han med den mäkta populäre komikern Thor Modéen. Som filmstjärna spelade han ofta käck flottist tillsammans med den mäkta populäre dansören och skådespelaren Egon Larsson.  Åke  Söderblom skrev även texten till den rätt fåniga slagdängan Tangokavaljeren, visste du det? För resten har jag inte en aning om ifall jag är döpt efter Åke Söderblom, men nåt ska man ju dra till med.

Jag kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med mitt namn. I min ungdom siktade jag på en internationell karriär, men insåg ganska snart att en sådan skulle vara omöjlig med ett förnamn som inga utlänningar kan uttala, långt mindre stava till. Som vanligt fick jag rätt. Min internationella karriär stäcktes på grund av förnamnet.

Nu kan det göra detsamma. Jag skulle naturligtvis kunna byta till Lennart, som jag också heter, men jag vet inte om jag tycker det är så mycket roligare.

 

One comment

  1. Jag tror jag vet ditt favoritord: mäkta



Kommentera

