h1

Äventyret börjar på Vasagatan

mars 28, 2009

Reseminnen 2

En morgon i november1980 stod jag på Vasagatan i Stockholm och huttrade.
Jag var på väg jorden runt. Och med resor är det nu en gång så att de alla börjar på Vasagatan, åtminstone om man bor i Stockholm, vilket jag gjorde den tiden. Hur långt man än ska resa, om man så ska resa jorden runt, så börjar äventyret på Vasagatan. Det är därifrån bussarna till Arlanda utgår. Så var det i alla fall när jag bodde i Stockholm, hur det är i dag vet jag ej.

Några dagar tidigare hade Aftonbladets mäktige redaktionschef Sigurd Glans kallat in mig på sitt rum, ställt mig framför en jättelik världskarta och sagt:
Du går bara här hemma och drar, spalten. Ut och res och få lite vyer!

Det var nu inte helt sant, sommaren dessförinnan hade jag faktiskt varit på Kolmårdens djurpark. Men man ska inte säga emot chefer, order är order.

Vart vill du resa? frågade Glans.

Jorden runt, sa jag., ty om man en gång i livet får en chans att bli bjuden på långresa gäller det att ta i ordentligt. Och längre än jorden runt kan man inte resa. Dessutom hade jag aldrig varit där.

Så där satt jag nu på den farkost som skulle ta mig den första etappen på resan. Bussen startade, vi gled majestätiskt förbi Centralen, passerade korsningen av Kungsgatan, fingo Vasateatern om babord och siktade snart den gamla LO-borgen föröver.
Så girade vi in på Torsgatan, undvek med några hundra meter att kollidera med veckotidningsskrapan, gled in på S:t Eriksgatan, fick grönt ljus vid Norrtull och sköt snart god fart norrut på Uppsalavägen.
Min långa resa hem hade börjat. För det är ju så det är: reser man jorden runt så är själva avresan lika med hemresan.


Kommentera

