h1

Kol och cool

mars 20, 2009

I dag hörde jag en läkare säga i radio, att om man röker kan man få cool. Så är det dock icke. Om man röker kan man få kol, vilket är en förkortning för Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom. Ett ord som stavas k-o-l ska, i likhet med såna där svarta bitar man eldar med, uttalas kål och inte cool.
Däremot kan man vara cool, vilket är en helt annan sak. I spaltens ungdom rökte alla ungdomar. Det ansågs vara cool, eller möjligen coolt, att röka, även om  ordet cool inte användes då. Om jag inte minns fel fanns det till och med en cigarett som  hette Cool.
Om man fick kol på den tiden vet jag inte men det tror jag. Varför skulle man inte få det då om man får det nu? Fast man visste nog inte om det.

8 kommentarer

  1. Nja, du kanske får överge din kolartro. Svenska Läkaresällskapets språknämnd skriver:
    ”Hur ska förkortningen för sjukdomen KOL (eller kol) uttalas och vad står den för?
    Det ska vara med långt o-ljud, inte långt å-ljud. Förkortningen står för ”kroniskt obstruktiv lungsjukdom”. Observera att det ska vara ”kroniskt” med t, eftersom det är obstruktiviteten som är kronisk. Det kan för övrigt vara en poäng att skriva förkortningen med versaler (KOL) även om den är uttalbar, eftersom det då kan vara lättare att behålla det långa o-ljudet. (4/14/2003)
    Källa: Göran Wennergren, SLS språkkommitté, Åsa Holmér TNC
    MVH
    Petter Eremiten


  2. Jag anser att det ska uttalas kål eftersom det stavas som det gör. Läkare begriper sig inte på språk. På senare tid har jag på flera förekomna anledningar börjat undra om de ens begriper sig på medicin.
    (Kroniskt – med t – skrev jag i mitt inlägg så den anmärkningen förstår jag inte.)


  3. Bäste språkriktighetsivrare! Giv mig då äntligen den aktuella svenska översättningen till dagens ungdoms användande av ordet coolt. Stora engelsk-svenska ordboken av Bo Svensén m fl, Esselte Studium 1980, levererar 21 alternativ av engelskt eller amerikansk ursprung, från sval och kallsinnig via oblyg och tuff till skarp och jättesnygg. Vad menar ungarna? Farbror Björn.


  4. Om jag förstått saken rätt är det ett allmänt positivt ord, som betyder vad som tillfälligtvis passar. Om en ung dam säger att du är cool ska du ta det som högsta beröm. Du är då inte sval men tyvärr förmodligen inte heller jättesnygg. Men du passerar som en hygglig representant för din generation. Och det är ju vackert så.


  5. Jag citerade enbart vad Svenska Läkaresällskapets Språknämnd hade skrivit. Då följde ockå meningen om ”kroniskt” med. Det var inte någon pik från min sida.

    MVH

    Petter Eremiten


  6. Vill inte vara en besserwieser, men vad jag vet har kol atomnummer 6. Rätt ska vara rätt.


    • Vad bråkar du för? Det står ju 6 !


  7. Oavsett vilket grundämne kol (6) eller syre (8) är så kan jag intyga att våra sjukhus är fulla av folk som kvävs till döds p.g.a. allvarliga rökskador orsakade av cigarett-bruk.



Kommentera

