h1

A stare was born

februari 7, 2009

I tio år ägde jag ett hus på Österlen, mellan Skillinge och Borrby, mellan gula rapsfält och blå himmel. Från övervåningen såg man Bornholm i siktigt väder.

(Husminne 5)

En sommar fick spalten tillökning i familjen. Jag hade spikat upp en fågelholk i poppeln utanför köksfönstret. Första året gick det trögt med uthyrningen. Där var några par och tittade, men ingen flyttade in. De ryckte på vingarna och sen var de borta.
Jag höll på att ge upp, men då sa granne Jönsson att fåglar aldrig flyttar in i en holk första året. Det luktar för mycket människa för att de ska trivas.

Vänta till nästa år så ska du få se att di kommer, sa Jönsson. Och mycket riktigt – våren därpå flyttade ett ungt starpar in.

I några dagar flög de ut och in genom de lilla runda hålet, sen blev det tyst i holken. Jag insåg vad de båda unga tu var i färd med: de gjorde nya starar.
Hur starar gör nya starar vet jag inte riktigt men jag antar att det inte är storken som kommer med dem. Jag tror de gör som vanligt folk: älskar.
Eller heter det kanske pippa när det gäller fåglar?

Och en dag hände det alltså. Från holken hördes trampet av små klor.
A stare was born. Eller rättare sagt flera stycken.

 

4 kommentarer

  1. Hej Åke!
    Redan på 1960-talet hade treåringar i min lilla flock örnkoll på fåglarnas kärleksliv. En strålande vacker vårdag 1964 pågick en fågelkonsert utan like i den lilla skogsbacken utanför vårt köksfönster.
    Utanför stod lilla Maria och skrek för allt vad hon var värd:”Mamma, mamma! Hör du vad fåglarna pippar!”
    Jajamensan. Så var det utrett.
    Hälsningar
    Påssan.


  2. Din roande rapport från holken är en ny höjdare på din flygande framfart som bloggis.Vinis i Hässelby.


  3. …Men någon hyra blir det inte, va? Jag syftar på de unga paret stare, alltså.


  4. Äh, såna där typer har ändå inga pengar!
    NU ÄR JAG PANK OCH FÅGELFRI, kvittrar dom dagen lång.



Kommentera

