h1

Lumparminne

januari 31, 2009

Vår beredskap är god, sa han. Det lär inte ha varit sant då och snart blir det ännu mindre sant. Vår beredskap är usel. Själv var spalten en usel soldat. Efter att ha gjort tre månaders rekryt som kulsprutesoldat  på I 7 i Ystad klassade jag ner mig och satt sen i ett år på kansliet därstädes och löste korsord. Några fler lumparminnen ämnar jag inte förtälja. En svensk tiger.

(Fast med tanke på det finansiella läget heter det väl snart EN SVENSK TIGGER?)

5 kommentarer

  1. Apropå ”En svensk tiger”.
    Min far berättade, att när denna slogan bestämdes protetserade en major och sade: ”Jag föreslår ett svenskt lejon”.

    MVH

    Petter Eremiten


  2. Den typen av majorer är, hävdar jag, nog ganska vanlig.


  3. Det är kloka ord, som vanligt. Var det inte Bertil Almqvist, som tecknade den där tigern? Jag har för mej, att jag har hört det någonstans. Eller, också, har någon liten filur i mina drömmar viskat det till mej.


  4. Jo minsann var det så. Bertila var hans signatur. Sista sidan i Aftonbladet på söndagar. Även fader till barna Hedenhös, som var en föregångare till Familjen Flinta – men mycket roligare.


  5. …dessutom syftade per albin på beredskapslagren av kol, livsmedel osv. vilket ju var sant. denna beredskap var god även rent bokstavligt (danskt bacon!).



Kommentera

