h1

Brefväxling

januari 30, 2009

Sedan en kort tid tillbaka brevväxlar jag med två äldre damer, båda i spaltens ålder. Damerna skiljer sig dock från spalten i så mån att de är rysligt omoderna.
Ingen av dem är naturligtvis vad man säger uppkopplad, vilket gör att vi inte kan kommunicera på annat sätt än via gammaldags ångpost.
Det här besvärade mig till en början, men efter hand har jag börjat upptäcka att detta antika sätt att umgås har en viss charm.

Det är många små sysslor som ska utföras. Det ska skrivas, det ska printas ut (att skriva för hand är det bara inte tal om, jag är inte ens längre säker på hur man gör), adresser ska skrivas, breven ska vägas på brevvåg, det ska tas reda på hur mycket portot är  till Bretagne respektive Vasastan i Stockholm, frimärken ska anförskaffas och anbringas på kuverten som därefter ska förslutas medelst en liten fiffig och förklistrad flik.
Därefter ska en liten utflykt företas till en av stadens gula brevlådor. Där hamnar slutligen med en dov duns mina tankar i lådans botten och redan efter ett par timmar är de på väg ut i vida världen.

Men det roligaste, det mest exotiska, är tiden! Ett email är ett ögonblicks verk, knappt har du klickat på skicka så ligger det i mottagarens server. Ett brev på posten har en lång resa framför sig och när det äntligen är framme har  flera dagar förflutit, åtminstone en. Och sen dröjer det lika länge innan damens svarsbrev dimper ner i min brevlåda; jag hade så när skrivit breflåda.
Detta skapar en spänning och förväntan, som – måste jag motvilligt erkänna – inte emailandet kan erbjuda.

3skilling

4 kommentarer

  1. Många har förstått och anammat internets snabbhet men glömt bort det skrivna brevets charm. Lite synd, tycker jag. Jag försöker hålla igång brevskrivandet så mycket det går men det är inte lätt i samhället som bara vill ha mer och mer, snabbare och snabbare.


  2. Så kallad ”ångpost” kan dock imponera. Häromsistens skickade jag en dylik försändelse från min hemvist på Gotland till min åldrade mor i rikets f.d. hufvudstad Upsala. Efter två dagar tänkte jag ringa upp henne för att höra om hon erhållit det, eftersom det innehöll vissa värdesaker. Men innan jag hann lyfta luren dunkade det till i mitt brevinkast. Hennes svar hade redan anlänt. Vad gäller svar på e-post kan man däremot ofta bli väntande förgäves.


  3. Hastigheter är dock snarare avhängigt av adressaten än tekniken. Jag tror inte på människor som säger att de inte haft tid att svara på mail. Det tar högst två minuter.
    Åke


  4. Rättelse: hastighetEN ska det vara.



Kommentera

