h1

Itt itt itt

januari 17, 2009

(Minnenas telefon 4)

För några år sen befann jag mig på bilande fot och övernattade på ett litet pensionat i Halland.
Innan jag for vidare morgonen därpå fick jag syn på ett gammalt vykort som föreställde pensionatet. Längst ner på baksidan kunde jag läsa:
”Telefonnummer: 1”.

Det påminner mig om greve Tott som installerade telefon på Skabersjö slott och tilldelades nummer 111.
När det ringde i telefonen svarade han på sin skånska dialekt:
Itt itt itt, Otto Tott.

 

Kommentera

