h1

Minnenas telefon

december 17, 2008

I förra veckan var jag på en släktträff där någon – om jag inte missminner mig var det jag – påstod att han mindes nästan alla telefonnummer från barndomen.
Moster Helga hade 779 14, påstod jag med bestämdhet.
Ja, insköt en annan släkting, och Margit hade 331 95. Nej minsann, protesterade Margit, 333 95 var det.
Jag minns vårt nummer i villan, gentog nu jag. 509 13. Och jag minns numret till Knut-Åke, min lekkamrat i grannkåken. 508 05. På Fersens väg hade vi 259 10. Och på landet hade vi Höllviksnäs 740. Man fick dra på en vev och säga numret till en telefonissa. Min kompis Åke hade 821.
Så där höll vi på och bollade telefonnummer. Numera är det ingen som kommer ihåg några telefonnummer. Ska jag ringa Pelle slår jag in bokstaven P eller siffran 6 som är Pelles kortnummer.
När Moster Helga blev äldre fick hon en nia i början. Vad nu det har med saken att göra.

 

4 kommentarer

  1. Nu måste man ju komma ihåg en mängd koder i stället, till bankkortet, tankkortet, mobiltelefonen, m.m. och ev. personnummer,eget,i bästa fall!! Så det är bara att inse att det inte får plats fler nr. i huvet…392739 hade vi i mitt barndomshem eller va det 392772……??


  2. För ordningens skull vill jag bara medddela att numret 821 finns kvar i samma fastighet som tidigare men med 450 som prefix. Telefonsamtalen via den gamla väggfasta telefonen med numret 821 var betydligt kortare än idag eftersom det saknades en stol i anslutning till telefonen. Dagens trådlösa nymodighet däremot inbjuder till otroligt långa samtal eftersom den kan medtagas till fåtölj, soffa, säng, WC-stol eller annan bekväm möbel. Allt är inte bättre nu.


  3. Lustigt det där med telefonnummer och koder.
    Jag var som en levande telefonbok, när jag väl hört ett nummer så satt det där. Jag upptäckte en dag att min man slutade slå i katalogen utan ropade istället till mig med frågan om vad NN hade för nummer. Först blev jag full i skratt men sedan förbannad, det fanns väl bättre saker att komma ihåg än vad folk har för telefonnummer. Så jag beslöt mig för att börja glömma bort telefonnumrena och har nästan lyckats men med på vägen hände något annat tråkigt, det var det där med alla koder som man idag skall komma ihåg. Tror ni att jag kan lära mig bensinkortets kod, nä, det är som bortblåst. Visakortet då? Ni anar inte vad jag får dras med, där kommer alla gamla koder i tur och ordning ramlandes genom skallen innan jag når fram till det som gäller idag. Är jag då stressad så händer det att jag skriver fel.
    Så en dag bestämde jag mig för att nu är det mina föräldrars gamla telefonnummer som skall få bli min kod (i de fall jag får bestämma). För vem kan glömma detta nummer. 71 för att sedan ökas till 571 och nästa ökning till 1571 och slutligen 11571 och detta hade de under hela sin telefonägartid fram tills de dog. Först försökte vi få numret med oss ner till Höllviken till sommarhuset men se det gick inte så numret fick rinna iväg i takt med att mobilerna kom. Men numret finns så rotat i min skalle att den koden glömmer jag aldrig.
    Numera har man som Göran här ovan skriver ett annat elände, det är att hitta den bärbara telefonen. Förr fanns den tunga svarta backelittelefonen på bordet i hallen – den rubbades inte och samtalen blev korta. Idag så har vi bärbar telefon, ett antal mobiltelefoner eller så ringer vi på Skype, men pratar vi mer än förut och då menar jag viktiga saker? Det mesta om avhandlas i telefon idag är ”blaj” och av inget värde. Vi är anträffbara till och med när vi uppsöker hemligrummet och hur många är det inte som hört samtal avhandlas i båset sidan om.


  4. På en bilresa för några år sen övernattade jag på ett gammalt hotell i Halland, som till min glädje sålde vykort från gamla dar. På detta stod hotellets telefonnummer angivet: 1.
    En gammal skröna berättar att Skabersjö slott hade 111 och att greven svarade (med skånskt uttal): Itt itt itt Otto Tott.
    Åke



Kommentera

