h1

Tut-tut-tut!

december 2, 2008

Varje helgfri första måndag i mars, juni, september och december är jag beredd på att springa till närmaste skyddsrum, försedd med ”batteriradio, andningsskydd och mat”, som det står i instruktionerna. Om jag bara visste var det fanns ett skyddsrum.
Nu behöver jag förstås inte bekymra mig, det är sextiotre år sen andra världskriget tog slut. Det är bara myndigheterna som låter Hesa Fredrik harkla sig lite. Men varje gång jag hör brölet minns jag min barndom och hur skräckslagen jag var när sirenerna tjöt och strålkastare och lysraketer lyste upp himlen över Malmö.
Det var inga tyska Junkers-bombplan som flög in över Skåne då heller utan bara några vänligt sinnade amerikanska bombplan av typen B 17 (Flygande fästning) som råkat läsa fel på kompassen.
Idag är det ingen som bryr sig om tutandet. Det är ju bara övning. Vore jag en Sveriges fiende skulle jag anfalla en helgfri måndag klockan tre.

 

10 kommentarer

  1. Första gången jag såg märket ”Åke Cato” måste ha varit i antologin ”Mitt bästa kåseri”. Var det inte ”Domus mitt i byn”, om Rörelsens köptempel…? Illustration av Fibben Hald?

    Nåväl, jag kan ha fel. Såg dig på Nessles blogg. Beträffande ”en lille en” som du skrev om nyss så tackar jag för klargörandet; ”det är de små, små detaljerna som gör ‘et”…

    Och apropå jultider: din bok blir säkert populär i julklappssäckarna. Annars kan du väl så här års glädja dig åt STIM-pengar på ”Vår julskinka har rymt”…?

    Nu får du ursäkta för nu ska jag gå och ta en lille en.


  2. Hej Åke!
    Jag har börjat följa din blogg med intresse sedan ditt handfasta inlägg om konsten att tillaga bacon. Igår prövade jag Google-metoden. Den fungerade inte alls! Baconen blev ej knapriga och såg allmänt sorgliga ut.
    Vad gjorde jag för fel? Hade jag för många baconskivor på tallriken? Är vissa microvågsugnar kosher (läs: fläskavvisande)? Eller läste jag fel? Skulle det vara två och en halv timme?


  3. Två minuter blir nog bra, för lång tid gör baconen lite väl knapriga – Woody Allen påstod i en film att han kokat sin pasta så al dente att en gäst hade bitit av en visdomstand.
    Du får prova dig fram, det har jag fått. Det är f ö det enda jag har fått.
    Åke


  4. Hej! trevligt att du har en blogg, hittade den av en slump. Skulle vilja ha svar på en fråga, har du varit med i en komedi om bilprovningen. Med vad jag har för mej bla, mona seilitz i en risig amazon. Letat som bara den efter den men hittar den inte.


  5. Det är mycket mögligt, jag minns inte allt jag haft mina fingrar med i. Vad jag däremot minns är att fru Seilitz var med i en filmkomedi jag skrev, Gräsänklingar. Fast det handlade inte om bilprovning där.
    Åke


  6. Bra skrivet om Hesa Frederik! Men det är något lurt med tutan. Har den verkligen tutat varje första måndag i månaden de senaste åren? Har den inte tystnat i smyg så att säga? Därför upplevde vi alla tjutet i måndags så häftigt och starkt. Kan du inte ringa ÖB och fråga. Du känner ju honom. Du intervjuade ÖB när du var på Expressen för 25 år sedan. Eller om det biskopen? Skit samma, ring och fråga. Hässelbybombaren


  7. Det går inte. ÖB har hemligt nummer. Topphemligt.
    Biskopens nummer är inte hemligt. Det är heligt.
    Åke


  8. Godereftermiddag Cato.
    Vad trevligt att det finns fler än jag som när hesa Fredrik ljuder dyker ned i närmsta dike samtidigt som skyddsmask på och regnställ över huvudet gäller. Detta gläder en gammal militär från kalla krigets dagar.


  9. Uppfattat, over and out.
    4315 Cato


  10. En del besättningar på Flygande Fästningar läste medvetet fel på kompassen. Utsikterna att överleva 35 bombräder var inte särskilt höga. Bättre då att ha det bra som internerad i Falun.



Kommentera

