
Spalten – Sveriges förste raggare!
september 18, 2008(Bilnostalgi 7)
I min ungdom hade jag en kompis vars far var ägare till ett flertal amerikanska bilar som han välvilligt och till vår oförställda glädje lånade ut till oss. Jag kan därmed skryta över att ha varit en av vårt lands första raggare, dock med den skillnaden att de bilar vi drog omkring i var i det närmaste fabriksnya.
Kärrorna hade fantastifulla namn som Pontiac, Packard, Studebaker och Buick. Pontiac var uppkallad efter indianhövdning. Ett bilmärke var de Soto; den hade fått sitt namn av en spansk upptäcktsresande.
Det var gott om plats i dessa bilar. Man kunde exempelvis sitta tre i framsätet. Dagens bilister undrar kanske hur man därvid löste frågan med säkerhetsbältena. Svaret är enkelt: det fanns inga säkerhetsbälten på den tiden. Det är därför de flesta bilister från denna tid ej längre lever. Bland annat därför.
Sjöfararen och upptäcktsresanden Hernando de Soto (1496-1542)
Vi läsare är glada över den fina bilden på De Soto. Men vi vill också se Spalten, med armbågen ut genom fönstret i något av dollargrinen! Samt gärna en redovisning om några av de intressanta passagerare som medföljde samt beskrivningar av gemensamma aktiviteter, exempelvis vid midsommartid på Öland eller i Dalarna. Med eller utan Raketost.
Jag förstår nog vad Regnvattnet menar med Öland och Dalarna, men sånt sysslade inte vi prehistoriska raggare med. Vi nöjde oss med att köra race (90 km/tim) på västkustvägen som gick från Malmö till Lomma. Sedermera kom lundavägen, Sveriges första motorväg. Då hette det autostrada. Vi hade heller inget snusk för oss på motorhuvarna, framför allt för att vi aldrig fick tag i några snuskiga damer som ville medverka till dylikt.
The Spalt