h1

De besvärande stålarna

augusti 19, 2008

Nu har dom kommit igen. Den nittonde i varje månad kommer dom. Stålarna. Och varje gång dom kommer blir jag lika besvärad. Inte för stålarnas skull – stålar är ju alltid stålar – men för att de påminner mig om min ålderdom och det oundvikliga slut som alltmer närmar sig.

När jag för in beloppet i checkkontots anteckningsbok försöker jag komma runt det hela genom att kalla pengarna PENS. Som om jag skulle bli äldre om jag skrev PENSION, vilket det ju är. Folkpension och ATP.

Och snart ringer det på dörren och där utanför står Bengt Ekerot och säger att han tyvärr inte kan ge uppskov och så föreslår jag att vi ska spela ett parti schack.

Vilket är jävligt obetänksamt av mig eftersom jag inte kan spela schack.

3 kommentarer

  1. Ännu en Bergmanassociationer hos Spalten. Är det i ”Sjunde inseglet” som Ekerot gör liemannen?

    Vi har köpt en massa dvd med Bergmanfilmer till vintermörkret. Sedan kan man varva med Cato på You tube så att man inte deppar ihop alldeles.

    Mick Jagger sjöng en gång ”What a drag it is getting old” och det är bara att instämma. Men att det dimper ner lite mer pengar i brevlådan än när man var ung underlättar något.


  2. Herregud jag skule bli överlycklig om jag fick påfyllning på kontot idag!!


  3. Både mr Presley och ms Agneta tycks glömma att pensionen är I STÄLLET FÖR och inte PÅFYLLNING.
    Max: Vem är du? Bengt: Jag är döden. Max: Kan du vänta lite? Bengt: Så säger ni alla. Men jag ger inga uppskov. (Paus) Max: Spelar du schack? (Dialog ur SJUNDE INSEGLET, jag tror jag minns replikerna rätt, men det kan ju mr Presley kolla på sina nyinköpta dvd:ar.
    Spalten



Kommentera

